Článek
Technologický gigant nabízí od loňského listopadu uživatelům v Evropě dvě možnosti. Buďto si zaplatí a službu budou mít bez reklam, nebo Metě dají přístup ke svým soukromým údajům a na platformě se jim budou zobrazovat personalizované reklamy, které sužbu pomáhají financovat.
Podle EK však tato binární volba porušuje zákon o digitálních trzích (DMA), jehož cílem je udržet na uzdě moc velkých technologických společností.
„Chceme dát občanům možnost převzít kontrolu nad svými vlastními daty a vybrat si méně personalizovanou reklamu,“ uvedla v prohlášení šéfka EU pro antimonopolní politiku Margrethe Vestagerová.
Meta nicméně uvedla, že její model je v souladu s rozhodnutím nejvyššího evropského soudu a žádná pravidla tak neporušuje. „Předplatné bez reklam se řídí pokyny nejvyššího soudu v Evropě a je v souladu s DMA. Těšíme se na další konstruktivní dialog s Evropskou komisí, abychom toto vyšetřování uzavřeli,“ citovala agentura Reuters mluvčího společnosti.
V případě, že Brusel se svou stížností uspěje, hrozí Metě vysoká pokuta, v krajním případě v ekvivalentu až deseti procent celosvětového ročního obratu. Ten loni dosáhl téměř 135 miliard dolarů (3,1 bilionu Kč). Maximální pokuta by tak přesáhla 13 miliard USD (302 miliard Kč).