Článek
Nejedná se ale o podporu aut s libovolným pohonem výměnou za sešrotování starého vozu, jak tomu bylo po finanční krizi v letech 2009 a 2010. S cílem dosáhnout snížení emisí nabízejí v současnosti evropské státy většinou peníze na nákup elektrických vozů, a to až 9000 eur (240 tisíc korun).
V Česku ale lidé nárok na podporu nemají a ani se žádná zatím neplánuje. A to přesto, že ještě počátkem května premiér Andrej Babiš (ANO) připustil, že by se mohla otázka šrotovného na podporu automobilek řešit i v České republice. Vláda se jím ale zatím nezabývala.
Budou auta levnější, nebo dražší? Do vývoje cen promluví nejen koronavirus
Ve hře mělo být i odpuštění DPH
„Ministerstvo průmyslu a obchodu v tuto chvíli takový mechanismus nepřipravuje,“ potvrdila Právu mluvčí resortu Štěpánka Filipová. Podle zprávy agentury Bloomberg z druhé poloviny května se na úrovni Evropské komise uvažovalo i o plošném odpuštění DPH při nákupu elektromobilu.
Komise dotaz Práva ohledně této věci nechala bez komentáře s tím, že se celá věc zakládá spíš na interpretacích neověřených informací. „Takové případy Komise nekomentuje,“ sdělil Právu tiskový atašé Zastoupení Evropské komise v České republice Martin Svášek.
V Německu se automobilkám nepodařilo prosadit státní pomoc na koupi aut s benzínovým ani dieselovým pohonem, do konce roku tam však lidé při koupi elektromobilu do 40 tisíc eur (asi 1 067 000 Kč) dostanou od státu podporu ve výši 6000 eur (160 tisíc Kč), tedy dvojnásobek toho co doposud.
Automobilky k tomu přidají dalších 3000 eur a nákup elektrického vozu tak rázem vyjde levněji téměř o čtvrt milionu korun.
Nové české plakety pro ekologičtější auta budou platit i v Německu
V Itálii stát přidá i na dieselové vozy
Slovensko vypsalo příspěvek na nákup elektromobilů už loni v prosinci, dotace dosáhla až 8000 eur (213 tisíc Kč). Příspěvek byl ale omezen na celkovou výši šest milionů eur a rozebrán byl během pár minut.
Výrazně vyšší částku, 100 milionů eur, vyčlenilo na podporu elektromobility Řecko. O podporu bude možné žádat v následujících 18 měsících, stát vypomůže až 25 procenty z plné ceny elektrického vozu.
To Nizozemsko bude dotovat nákup nových i ojetých elektroaut. Při pořízení nového vozu dostane kupující příspěvek 4000 eur (asi 106 tisíc Kč), u ojetin polovinu. Podobně jako v Německu je podpora omezena maximální cenou vozu, zde je to 45 tisíc eur.
Jinou cestou se chce vydat Itálie, která zvažuje zavedení příspěvku až 4000 eur na nákup auta s benzinovým či naftovým motorem, avšak nejnovější generace.