Hlavní obsah

Evropa přetéká novými auty, parkují už i na moři

Novinky, fia
BRUSEL
Aktualizováno

Klesající poptávka po nových automobilech v zemích Evropské unie způsobuje výrobcům potíže se skladováním neprodaných vozů. Nejkurióznější řešení musela přijmout japonská Toyota, která si podle serveru EUobserver musela v přístavu Malmö ve Švédsku pronajmout velkou nákladní loď, aby měla kde skladovat své vozy.

Foto: Darren Staples, Reuters

Automobily Toyota, které právě sjely z výrobní linky u Derby ve střední Anglii.

Článek

"Je to nouzové opatření, které jsme museli přijmout vzhledem k nedostatku skladovacích prostor," řekla serveru EUobserver mluvčí Toyoty Anne Gaublommeová.

"Naše logistické centrum v Malmö dosáhlo maximální kapacity v souvislosti s poklesem prodejů v regionu," dodala s tím, že pozemní sklady jsou schopny pojmout 12 000 aut, na lodi pak má být umístěno ještě dalších 2500 vozů.

Prodeje nových vozů v posledních měsících zaznamenávají hluboký propad v souvislosti s obavami zákazníků z jakýchkoliv větších výdajů během současné ekonomické krize. Výrobní kapacity jsou podle nejnovější zprávy Evropské komise, kterou cituje ČTK, zhruba o pětinu vyšší, než je poptávka. Opatření automobilek, které omezují výrobu a pracovní dobu, se přitom projeví až v dlouhodobém horizontu.

Státy zavádějí šrotovné, Brusel varuje před protekcionismem

Čtrnáct zemí EU zavedlo ve snaze rozhýbat trh s novými automobily opatření v podobě tzv. šrotovného. V Německu lze například získat bonus 2500 eur při koupi nového či maximálně rok starého auta za podmínky, že člověk nechá sešrotovat vůz, jehož stáří přesáhlo alespoň devět let.

Evropská komise ve středu určila pravidla, podle kterého by státy měly zabránit tomu, aby pobídky upřednostňovaly produkci domácích automobilek. Země také musejí zabránit tomu, aby lidé opatření zneužívali tím, že by inkasovali "ekologickou  prémii", ale automobil nakonec sešrotovat nenechali.

Šrotovací prémie v některých zemích EU
V Rakousku lze získat šrotovné ve výši 1500 eur za likvidaci vozu staršího 13 let. Obchodníci platí 50 procent pobídky. Na opatření, které potrvá od 1. dubna 2009 do 31. prosince 2009, je vyčleněn balíček 45 miliónů eur
Kypr spojuje výši šrotovného se spotřebou nově zakoupeného vozu. Pokud si zájemce po sešrotování starého auta koupí nový vůz se spotřebou do 5l/100 km, dostane prémii 1700 eur, u aut se spotřebou do 7l/100 km je to jen 1280 eur. Kypřané také dostanou 675 eur, pokud nechají sešrotovat staré auto, ale nové si už nekoupí.
Ve Francii se vyplácí 1000 eur za likvidaci aut starších 10 let, pokud nový vůz vypouští maximálně 160 g/km CO2. Pro nová lehká užitková vozidla platí požadavek třídy Euro 4. Odhadované náklady na opatření činí 220 miliónů eur.
Německo zavedlo prémii ve výši 2500 eur za sešrotování více než devět let starého auta a nákup nového či maximálně rok starého vozu splňujícího třídu Euro 4. Na opatření je vyčleněno 1,5 miliardy eur.
Itálie nabízí 1500 až 5000 eur u běžných aut; 2500 až 6500 u lehkých užitkových vozů více než devět let. Nové auto musí být minimálně třídy Euro 4 s emisemi maximálně 140 g/km (benzín) či 130 g/km (nafta) CO2.
Zdroj: ČTK

V České republice se letos státní příspěvek až 30 000 korun na nákup nového vozu výměnou za vyřazení starého snažil prosadit například ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS). Do vládních protikrizových opatření se to ale nedostalo. Zásadně proti byl ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL), jenž argumentoval tím, že by to neúměrně zatížilo státní pokladnu a navíc zvýhodnilo jen jednu skupinu obyvatel i firem.

Související články

Výběr článků

Načítám