Článek
Nedávné úniky a následné výbuchy plynovodu Nord Stream 1, který byl hlavní trasou ruského exportu plynu do Evropy, prakticky ukončily (minimálně v dohledné době) jakékoliv vyhlídky na obnovení dodávek z Ruska touto cestou.
Evropské země se tak o to více obracejí k alternativě v podobě terminálů LNG, konkrétně k plovoucím skladovacím a znovuzplyňovacím jednotkám známým pod zkratkou FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Jde o stejné zařízení, které se minulý měsíc otevřelo v nizozemském Eemshavenu a ve kterém má Česká republika svůj podíl, jehož prostřednictvím získala tři miliardy metrů krychlových plynu ročně po následujících pět let.
Jenomže poptávka po plovoucích terminálech vytváří obrovský tlak na nabídku, jež má své limity. „Až dosud bylo na trhu dostatek plavidel, ale protože většina z nich byla obsazena, je to stále náročnější,“ řekl Per Christian Fett, ředitel norské společnosti Fearnley LNG, specializující se na přepravu zkapalněného plynu.
Trh se zemním plynem zůstane kvůli omezeným dodávkám napjatý
Podle analytika společnosti Rystad Energy Kaushala Rameshe je na celém světě v provozu 48 FSRU, přičemž vyjma pouhých šesti jsou na všechny z nich uzavřeny pronájmy, které zahrnují i provoz a údržbu.
Výrazně omezený počet plavidel si tak vybírá svou daň na nájemcích. Například výše pronájmu jednoho plavidla operujícího v Německu se meziročně zdvojnásobila a vychází až na 200 tisíc dolarů (zhruba pět milionů Kč) za den, uvedl Bloomberg.
Při přepočtu na české peníze by taková výše nájmu představovala náklady zhruba 1,8 miliardy Kč ročně. Nakolik přesně však pronájem terminálu v Eemshavenu Českou republiku vyjde, není známo. Má se jednat o vyšší desítky milionů eur ročně, přesná cena je ale neveřejná.
České LNG začalo z terminálu v Nizozemsku proudit do plynárenské soustavy
Problémy s nedostatkem plovoucích terminálů by se mohly v budoucnu zlepšit, je to ale běh na dlouhou trať. Loděnice mají momentálně plné kapacity, co se týče výroby nových plavidel, a jen přestavba těch stávajících na FSRU trvá nejméně tři roky, poznamenal Ramesh s tím, že na zcela nová plavidla se čeká ještě déle.
Určitou úlevu nabídne alespoň společnost Excelerate Energy z Texasu, jež dodá do Evropy v následujících 16 měšcích tři jednotky FSRU, které budou mít dohromady kapacitu dovozu 15 miliard metrů krychlových plynu ročně, což představuje zhruba desetinu dovozu potrubního a zkapalněného plynu z Ruska v loňském roce, dodal Bloomberg.