Hlavní obsah

Eurovia má bez soutěže získat od ministerstva zakázku za 72 miliónů

Praha

Společnost Eurovia CS má bez soutěže získat zakázku od ministerstva dopravy za zhruba 72 miliónů korun. Firma má za tuto částku odstranit sesuv zeminy, který loni zavalil rozestavěnou dálnici D8. Návrh na zahájení jednání s firmou, která rovněž staví samotnou dálnici D8, chce předložit na pondělním jednání kabinetu ministr dopravy Antonín Prachař.

Foto: Aleš Pelikán, Právo

Obří sesuv v červnu 2013 zasáhl rozestavěnou dálnici D8, na dálnici skončila masa hlíny a kamení.

Článek

Skutečností, že Eurovia je zhotovitelem zavalené dálnice, a také nedostatkem času ministerstvo odůvodňuje, proč zakázku nepošle do standardního otevřeného výběrového řízení. V rámci zakázky by měla firma odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody.

Kvůli nedostatku času požadoval ministr po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.

"Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

Hrozí další sesuv

Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu.

Stanovená cena zakázky vychází podle ministerstva z projektu zpracovaného společností AZ Konzult, která prováděla geologický průzkum nestabilního svahu. Firma zakázku vyčíslila na skoro 90 miliónů korun. Konečných 72 miliónů, které ministerstvo považuje za maximální sumu, odpovídá 20procentnímu snížení ceny, kterého by úřad údajně měl dosáhnout, kdyby zakázku soutěžil v otevřeném řízení, dodalo v materiálu ministerstvo.

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.

Související články

Výběr článků

Načítám