Hlavní obsah

EU zvažuje dotace na nákup elektromobilů

5:31
5:31

Poslechněte si tento článek

Mají sehrát významnou roli ve snižování emisí, ale jejich prodeje se poslední dobou propadly. A tak by Evropská unie mohla zájem o elektroauta podpořit příspěvkem na jejich koupi. Listu The Financial Times to na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu řekla místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová. K plánu se přihlásilo Německo.

Foto: Škoda Auto

Výroba elektromobilu Škoda Elroq

Článek

Podle Riberové teď úředníci vypracovávají návrh, jak by měl dotační program vypadat. Zatím není jasné, zda vůbec a kdy by mohl být spuštěn.

„Dává smysl přemýšlet o tom, jak bychom mohli připravit opatření z celoevropského hlediska, než abychom spoléhali na národní dotace,“ podotkla Riberová a varovala před závody, kdy by se stavěl jeden národní model proti druhému.

Úřady v Česku toho ale o připravovaném systému moc nevědí. „O plánu celoevropských dotací na pořízení elektromobilů v tuto chvíli nemáme bližší informace,“ sdělil Novinkám David Hluštík z ministerstva průmyslu. Jak by česká vláda na plán reagovala, neuvedl.

Německý kancléř žádá snížení pokut automobilkám při nesplnění emisních cílů

Ekonomika

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného je otázka, na čem se Evropa nakonec dohodne. „Ale pokud bude taková celounijní koncepce, aby nebyly některé státy omezované tím, že nemají dotační tituly a jiné zase ano, bylo by to pozitivní,“ poznamenal.

Německý kancléř Olaf Scholz už v úterý připustil, že Komise zvažuje program dotací, který navrhl.

„Německo uvažovalo o odpuštění daně z přidané hodnoty, což dává smysl při cílení na fyzické osoby. Na to je ale potřeba shoda na evropské úrovni, protože DPH se řídí evropskou směrnicí a není možné stanovit nulovou daň,“ upozornil výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Německá vláda vlastní systém podpor zrušila předloni, což vedlo k prudkému propadu prodejů elektromobilů. V celé EU loni podle Centra dopravního výzkumu poklesly meziročně prodeje elektroaut téměř o šest procent. Snížila se i výroba. V Česku jich automobilky vyprodukovaly o 13 procent méně než v roce 2023.

Podle Petzla je nutné brát v potaz, že elektromobilita napříč Evropou pokročila rozdílně. „Ve státech jako Nizozemsko nebo Dánsko je podíl elektromobilů slušný. A pak jsou země jako Česko, kde činí jen nízké jednotky procent prodejů a trh potřebuje nastartovat,“ podotkl.

Smysl by tak podle něj dávala podpora časově omezená, dokud se nedosáhne nějakého procentuálního podílu na prodejích. „Lidé by měli více šancí si elektromobilitu osahat,“ míní Petzl.

Nelze ale očekávat, že by dotace dotáhly Evropu k cílům, které si předepsala. „Z hlediska emisí by už letos automobilky měly dosahovat asi 24procentního podílu elektromobilů na prodejích,“ doplnil. Loni se přitom elektromobily na celkových prodejích v EU podílely sotva 14 procenty.

Výrobci začali zdražovat auta se spalovacími motory

Ekonomika

Česko podpořilo jen podnikatele a firmy

Pobídky na nákup elektrických aut nabízí řada evropských zemí, ale jejich podmínky se výrazně liší. Několik členských států včetně Česka žádné dotace na nákup občanům nenabízí.

V tuzemsku loni běžel jen program dotací pro podnikatele, kteří na vůz do ceny 1,5 milionu korun mohli dostat slevu 200 tisíc. Celkem byly na dotace vyhrazeny dvě miliardy, za něž si firmy a živnostníci podle mluvčího Národní rozvojové banky Milana Vodičky zažádali o podporu pro více než šest tisíc aut. Žádat mohli od března, finance byly vyčerpány už v říjnu.

The Financial Times uvedly, že se teď řeší, jak v EU navrhnout schéma v souladu s pravidly Světové obchodní organizace a zároveň zabránit tomu, aby dotace plynuly čínským výrobcům automobilů, jejichž podíl na trhu rychle roste.

Riberová připustila, že je nutné nalézt rovnováhu mezi rychlou elektrifikací a nesouladem s kapacitami evropských značek, které by měly poskytovat v „požadovaném množství a kvalitě to, co chceme vidět na našich silnicích“.

V kontrastu s evropskými kroky počátkem týdne americký prezident Donald Trump slíbil ukončit „nespravedlivé dotace“ pro elektromobily.

Trump vyhlásil stav energetické nouze a zrušil nařízení ohledně elektroaut

Ekonomika

Bývalá vicepremiérka Španělska také odmítla odložit termín 2035 pro ukončení prodeje nových vozů se spalovacími motory. Automobilový průmysl podle ní potřebuje předvídatelnost.

„Nedává smysl znovu otevírat diskusi, když stanovený termín přináší jistotu a potrestalo by to průkopníky, kteří jej vzali vážně,“ uvedla.

O přehodnocení tohoto termínu přitom usiluje Česko s Itálií, které mají podporu i několika dalších zemí.

Riberová však připustila změny v otázce ročních cílů prodejů elektromobilů a pokut, kterým automobilky čelí za jejich nesplnění. Ty si už měsíce stěžují, že placení pokut brzdí jejich plány na investice do elektromobility a jen za letošek jim hrozí hrozí souhrnné pokuty za 15 miliard eur (377 miliard Kč).

Anketa

Byla by pro vás dotace důvodem pro pořízení elektromobilu?
Ano
16,6 %
Ne
81,5 %
Elektromobil už mám
1,9 %
Celkem hlasovalo 8355 čtenářů.

Česko s Itálií spustily v EU inciativu proti drastickým pokutám za emise

Ekonomika

Výběr článků

Načítám