Hlavní obsah

EU si došlápla na aerolinky. Prošetřuje, zda neklamou o klimatu

Evropská komise prošetřuje dvacet aerolinií kvůli podezření na takzvaný greenwashing, tedy klamavá tvrzení o jejich příspěvcích k ochraně klimatu nebo snižování uhlíkové stopy. Informuje o tom list The Financial Times.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Úředníci jednotlivé aerolinky nejmenovali. Kontaktovali však národní regulační úřady v Belgii, Nizozemsku, Norsku a Španělsku. Je tedy pravděpodobné, že jde o firmy se sídlem v těchto zemích.

Předmětem vyšetřování jsou podle Financial Times potenciálně klamavá nebo zavádějící tvrzení o tom, že lidé mohou s těmito aeroliniemi létat udržitelněji a s větším ohledem na klima. Úřady zpochybňují mimo jiné tvrzení dotčených společnosti, že emise uhlíku vypouštěné letadly se dají kompenzovat například investicemi do ekologických projektů.

Prověřují také, zda platí výroky o udržitelnosti nových leteckých paliv. Ta sice znečišťují ovzduší méně než ta stávající, stále však při spalování vypouštějí do vzduchu uhlík. „Letecké společnosti musí ještě objasnit, zda lze tato tvrzení doložit na základě spolehlivých vědeckých důkazů,“ uvedla komise.

Přibývá falešných GPS signálů v oblastech bojů. Letadla se mohou ocitnout ve vzdušném prostoru jiného státu

Blízký a Střední východ

Komise se zabývá také tím, že letecké firmy prezentovaly své plány na dosažení nulových emisí „bez jasných a ověřitelných závazků, cílů a nezávislého monitorovacího systému“.

Letecká doprava odpovídá zhruba za čtyři procenta emisí skleníkových plynů. Odvětví by mělo být do roku 2050 uhlíkově neutrální. Dosáhnout toho však bude s ohledem na technické možnosti oboru obtížné.

Sdružení evropských leteckých společností Airlines for Europe uvedlo, že jeho členové si uvědomují důležitost transparentnosti při informování o udržitelnosti a plnění klimatických cílů. Znepokojilo je ale zpochybňování zmíněných moderních leteckých paliv. EU podle sdružení doposud jejich využívání oceňovala.

„Věda podporuje tvrzení, že jsou udržitelnější alternativou k běžným leteckým palivům,“ tvrdí sdružení.

Firmy mají nyní 30 dnů na to, aby předložily návrhy na řešení problémů. Jednotliví národní regulátoři by jim v případě, že se obvinění z greenwashingu potvrdí, mohli uložit sankce.

Aerolinky se kvůli životnímu prostředí dostávají v posledních měsících do potíží častěji než dříve. Například nizozemský soud v březnu označil za protiprávní jednání společnosti KLM. Ta zákazníkům tvrdila, že s ní mohou lidé létat udržitelně. V prosinci zase britské úřady zakázaly kvůli greenwashingu reklamy tří firem Air France, Lufthansa and Etihad.

Zájem moc není, přesto bude za 11 let polovina prodaných aut elektrických, myslí si agentura

Ekonomika

Výběr článků

Načítám