Článek
Dříve bylo zcela běžné, že cestující doslova frčeli na schodech rychlostí 2,5 metru za sekundu (9 km/h). Jenže to se zdálo úředníkům nebezpečné, proto omezili rychlost na 0,7 metru za sekundu (2,52 km/h).
„Z hlediska cestujících je to příjemné, z hlediska bezpečnosti je to problémové,“ komentoval velkou rychlost eskalátorů pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner. Podle něho byla vyšší rychlost před lety zejména ve stanicích tras A a B, to se však postupně mění.
Například na „zdolání“ nejhlubší stanice metra, a tudíž i nejdelších eskalátorů na Náměstí Míru, jsou třeba dvě minuty a dvacet vteřin, pokud se cestující nechá celou cestu vézt. Pokud zde Pražané ráno vystupují a po práci nastupují, stráví na jezdících schodech více než čtyři a půl minuty. Přitom kdyby neexistovala nařízení EU, byla by to jen zhruba minuta a půl.
FOTO: Jan Černý, ČTK
Některým lidem se zpomalení nelíbí. „Zaznamenali jsme negativní ohlasy po rekonstrukci ve stanici Hradčanská,“ uvedl radní. Podle něj je přestavba, a tedy zařazení pomalejší rychlosti na eskalátorech velice nákladná. V jedné stanici přijde rekonstrukce na padesát až sto miliónů korun.
„Na lince B zbývá zpomalit eskalátory ještě v několika stanicích, jejichž rekonstrukce na naplánovaná na příštích šest let,“ řekl k plánované změně Šteiner.