Článek
Definitivně posledním tištěným katalogem zůstane ten, který společnost vydala v srpnu. V příštích letech bude katalogy zveřejňovat on-line.
„Obrátit list ve věci našeho milovaného katalogu je emotivní, ale racionální rozhodnutí,“ uvedl výkonný ředitel Inter Ikea Kondrad Grüss.
Podle Financial Times byly doby, kdy byl katalog Ikea nejčastěji tisknutou knihou na světě po Bibli a Koránu. Svého vrcholu publikace dosáhla v roce 2015, kdy nábytkářská společnost vytiskla a distribuovala přes 200 milionů kopií. Letos jich bylo 40 milionů.
Ikea vrací státní pomoc, i v Česku
V roce 1951, kdy katalog vyšel poprvé, nechal Kamprad vytisknout jen 285 tisíc kopií. Bylo to ale v době, kdy Ikea fungovala jako čistě zásilková společnost. První kamennou prodejnu otevřela až o sedm let později.
Aktuální koronavirová krize nutí společnosti přehodnotit dosavadní obchodní model založený na existenci kamenných prodejen a fyzických katalogů. Aktivita se stále více přesouvá do online prostředí.
Společnost na webu uvedla, že jí v posledním roce maloobchodní prodeje celosvětově vzrostly o 45 procent. Financial Times upozorňuje, že loňský obchodní rok Ikea skončil v srpnu, do uvedeného čísla už se tak výrazně promítla první vlna koronavirové krize.
Financial Times také připomíná kontroverzi kolem katalogu v roce 2012. Tehdy společnost k nelibosti švédské vlády z fotografií v saúdskoarabské verzi katalogu vyretušovala ženy.