Hlavní obsah

Emise z dopravy a znečištěné řeky. Česko má stále ekologické potíže

Česko je na dobré cestě splnit evropský požadavek na snížení emisí skleníkových plynů. Jinak má ale tuzemská péče o životní prostředí do ideálního stavu daleko. Stále ji trápí nedostatky především v dopravě, kde se situace zhoršuje. Zlepšovat se v posledních letech nedaří ani kvalitu vody v řekách.

Foto: Michal Šula, Novinky

Doprava je jedním z největších problémů českého životního prostředí.

Článek

Stav české přírody popsala zpráva, kterou minulý týden schválila vláda. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) došlo za poslední desítky let ke značnému zlepšení. „To ale neznamená, že naše ovzduší, voda, půda nebo živá příroda jsou v optimálním stavu,“ dodal.

Podle dokumentu je zásadním problémem mimo jiné rostoucí spotřeba energií v dopravě. Ty z 90 procent pocházejí z fosilních zdrojů, tedy hlavně z nafty a benzinu. Češi v roce 2023 spotřebovali o 3,6 procenta energií v dopravě více než o rok dříve. V porovnání s rokem 2000 narostla spotřeba o 81,4 procenta.

Příklon k fosilním palivům brzdí snahu omezovat množství škodlivin vypouštěných do ovzduší. I tak má ale Česko nakročeno k tomu, aby na konci dekády snížilo emise skleníkových plynů o 55 procent v porovnání s rokem 1990. Loni na tom bylo o 37,1 procenta lépe než na začátku 90. let.

Nejdostupnějším autům hrozí konec nebo zdražování

Ekonomika

Povolenky u ledu

Urychlit proces mělo například rozšíření systému emisních povolenek i na osobní dopravu. Na něm se za českého předsednictví dohodly členské státy EU. Povolenky by vedly ke zdražení benzinu a nafty, což by mohlo zvýšit atraktivitu alternativ, především elektromobilů.

Osud změn je ale od léta nejasný. Povolenky narazily na tak silný odpor veřejnosti, že se proti nim ohradila i část politiků vládní koalice v čele s premiérem Petrem Fialou (ODS). Ti slíbili, že se v Evropě pokusí vyjednat změnu.

Ministerstvo životního prostředí se mezitím soustředí na modernizaci hromadné dopravy. Aktuálně vyhradilo 15 miliard korun, za něž chce nahradit osobní vlaky jezdící na naftu elektrickými či vodíkovými stroji.

Po podpoře hromadné dopravy volají ve snaze snižovat emise také ekologové. Kromě tradičních autobusů a vlaků by rádi viděli i rozvoj alternativ. Ty by mohly být řešením například pro odlehlé obce, kde se dopravcům nevyplácí posilovat spoje.

„Může se jednat třeba o službu obecních taxíků pro staré lidi, aplikace na sdílení aut či organizovaný svoz dětí do škol,“ uvedla Eva Pernicová, mluvčí Hnutí Duha.

Problémy mají lesy i vody

Kromě dopravy zpráva varuje i před neuspokojivým stavem českých lesů. Ty se sice daří obnovovat po kůrovcové kalamitě, stále ale přetrvává nevyhovující druhová skladba, které dominují jehličnany.

Špatná zůstává i kvalita českých vod. Podle zprávy patří mezi neznečištěné nebo mírně znečištěné jen pětina toků. Naopak třetinu dokument hodnotí jako silně nebo velmi silně znečištěnou. Nejvíce k tomu přispívají pesticidy a léčiva.

Zhruba každý sedmý obyvatel navíc není připojený na kanalizaci s čistírnou odpadních vod.

Dále ubývá též kvalitní zemědělské půdy. S tím by měl v příštích letech pomoci již schválený zákon, který na těchto pozemcích značně omezuje a prodražuje výstavbu obchodů či skladů.

PŘEHLEDNĚ: Jak bude fungovat zálohování PET lahví a plechovek

Ekonomika

Výběr článků

Načítám