Článek
Evropská unie 5. prosince uvalila embargo na dovoz ruské ropy po moři. Skupina ekonomicky vyspělých zemí G7, Austrálie a EU zároveň zavedly cenový strop 60 dolarů za barel ruské ropy přepravované po moři. V případě překročení tohoto limitu je zakázáno ropu převážet a pojišťovat její přepravu. Dovozní embargo EU se 5. února rozšíří také na ruské ropné produkty. G7, Austrálie a EU plánují ve stejnou dobu zavést podobný cenový strop na ruské ropné produkty, jaký zavedly na ruskou ropu.
Export ropy je jednodušší než vývoz ropných produktů. Ten vyžaduje menší tankery a bližší cílové trhy, zatímco ropu mohou tankery přepravovat do vzdálených oblastí, například na americký kontinent, píše Reuters. „Embargo na ropné produkty bude mít větší dopad než restrikce na surovou ropu,“ uvedl zdroj. Dodal, že toto embargo povede k růstu vývozu surové ropy z Ruska.
„Domníváme se, že embargo na rafinerské produkty by mohlo být významnější než embargo na ropu, protože export určitého množství těchto produktů je logisticky složitější než u stejného množství ropy,“ uvedl analytik Ron Smith z makléřské společnosti BCS sídlící v Moskvě.
Evropa kvůli blížícímu se embargu výrazně zvýšila nákupy ruské nafty
V loňském roce se výroba ropných produktů v Rusku zvýšila o téměř tři procenta na 272 milionů tun. V letošním roce by podle oficiálních ruských prognóz měla klesnout na 230 milionů tun. Těžba ropy by se letos podle těchto prognóz měla snížit na 490 milionů tun z loňských 535 milionů tun.
Agentura Reuters v pondělí s odvoláním na vyjádření analytiků informovala, že evropští obchodníci před blížícím se začátkem platnosti embarga na dovoz ropných produktů z Ruska výrazně zvýšili nákupy ruské nafty. Evropa podle pondělní zprávy agentury Reuters doufá, že předpokládané výpadky v dodávkách ruské nafty bude kompenzovat dodávkami nafty z Číny. Část této nafty ale bude vyrobena z ruské ropy.
Rusko bylo dlouhá léta hlavním dodavatelem nafty do Evropy. Produkce evropských rafinerií není dostatečná k pokrytí poptávky ze strany velkého množství naftových automobilů provozovaných v Evropě. Loni se Rusko podle údajů společnosti Refinitiv podílelo na dovozu nafty do Evropy téměř polovinou, přestože se evropské země i podniky snažily omezovat obchodní vztahy s Ruskem v reakci na jeho útok na Ukrajinu.