Článek
Elektronické dálniční známky od letoška nahradily staré papírové kupony. Výnosy jsou zatím asi o 400 milionů korun vyšší než za celý loňský rok.
Motoristé za uplynulý rok koupili přes 2,81 milionu kusů ročních známek a 2,31 milionu kusů desetidenních kuponů. Nejmenší zájem byl o měsíční viněty, kterých se prodalo 621 tisíc kusů.
Nejoblíbenějším prodejním kanálem je internetový obchod na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku kupuje zhruba 83 procent motoristů. V dalších sedmi procentech případů využívají řidiči pro nákup známky pobočky České pošty, v osmi procentech prodejů čerpací stanice EuroOil. Ve dvou procentech prodejů pak řidiči, a to zejména ze zahraničí, koupili známku ve 14 samoobslužných kioscích u hranic.
Zadali jste při koupi dálniční známky špatnou SPZ? Peníze vám vrátí
"Systém elektronické dálniční známky funguje a je pro občany jedním z nejlepších elektronických nástrojů. Je rychlý, pohodlný, bezpečný a řidiči si ho chválí. Státu šetří peníze a motoristům, kteří vše mohou vyřídit z domova, šetří čas. Po roce fungování může být elektronický systém dálničních známek vzorem k digitalizaci dalších agend,“ řekl k ročnímu výročí spuštění prodeje ministr dopravy v demisi Karel Havlíček (ANO).
Klouzavá platnost
Nové elektronické známky jsou vázány na poznávací značky aut, není už tak nutné je lepit na přední sklo vozidla. Další z novinek, kterou elektronické známky oproti starým papírovým přinesly, je jejich klouzavá platnost. Řidiči si mohou nastavit platnost známky od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.
Od poloviny dubna mohou řidiči také žádat o vrácení platby při chybném nákupu na neexistující poznávací značku vozidla. Ceny známek zůstaly proti loňsku stejné, roční stojí 1500 korun, 30denní 440 korun a desetidenní 310 korun.