Hlavní obsah

Elektromobily mají být budoucnost, přitom není jasné, zda je vůbec na světě dost lithia

Analytici se nedokážou shodnout, zda bude na trhu dostatek lithia. Tento kov má přitom zásadní úlohu ve výrobě baterií pro elektromobily a výrobci aut, těžaři a investoři se proto snaží zjistit, kolik lithia bude svět potřebovat v nadcházejících letech a také kolik ho bude mít. Informuje o tom agentura Bloomberg.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

Za poslední rok se cena kovu zvýšila pětinásobně, což odráží rostoucí obavy o jeho dostupnost. Výroba baterií a elektromobilů roky zlevňovala s tím, jak se zdokonalovala technologie a zvyšoval objem produkce.

Nyní však existuje riziko, že růst nákladů na suroviny, jako je právě lithium, by mohl zbrzdit přechod k elektromobilitě. A to ve chvíli, kdy tento přechod zrychluje.

Co prognóza, to úplně jiný odhad zásob

V průzkumu mezi šesti předními odborníky na lithium se odhady toho, jak bude trh vypadat v roce 2025, výrazně liší. Pohybují se od deficitu odpovídajícího 13 procentům poptávky po přebytek 17 procent. Výrazně se liší i prognózy velikosti trhu. Prognózy poptávky se pohybují od 502 000 tun až po 1,25 milionu tun.

Rozdíl mezi prognózami je výrazný, průměr všech šesti dohadů však ukazuje, že mezi roky 2021 a 2025 by poptávka i nabídka měly růst o více než 20 procent ročně. Pro srovnání – běžné tempo růstu u větších a zralých trhů, jako je třeba trh s mědí, se pohybuje mezi dvěma až čtyřmi procenty.

Experti: Drahé kovy loni zlevnily, výrazně zdražila ropa a průmyslové kovy

Ekonomika

Na prognózách záleží, protože banky je používají z mnoha důvodů – od prognóz budoucího prodeje automobilů až po oceňování úvěrů v těžebních projektech. Nejasné tržní prognózy dávají větší prostor pro prudké cenové výkyvy, když nastane panika v nabídce. To by mohlo být zvlášť nepříjemné pro automobilový průmysl, který lithium zařadil do centra svých plánů elektrifikace.

Automobilový průmysl byl zatím v otázce dodávek lithia relativně klidný, protože tento kov se ve vysokých koncentracích těží v zemích, které jsou nakloněny těžbě, jako je Chile, Austrálie a Kanada. Někteří přední světoví těžaři se ale zatím vyhýbají rozvoji těžby lithia kvůli obavám, že velký růst nabídky by mohl rychle zahltit trh.

I podle nejoptimističtější prognózy bude lithia málo

Předními těžaři lithia jsou firmy Ganfeng Lithium, Albemarle, SQM a Livent. Dosavadní vývoj ukazuje, že by těžaři měli zatím zůstat opatrní. Prudký nárůst cen před několika lety se rychle rozplynul, protože těžaři zaplavili trh. Někteří analytici varují, že by se to mohlo opakovat.

Česká „gigafactory” by mohla vyrobit baterie pro 400 až 800 tisíc aut ročně

AutoMoto

Na druhé straně existují dobré důvody, proč by nabídka mohla zaostávat. Těžební průmysl má pověst odvětví, které neplní stanovené cíle. Společnost McKinsey & Co odhaduje, že více než 80 procent projektů se realizuje se zpožděním a nad rámec rozpočtu. Mnoho zkoumaných aktiv také vlastní menší těžaři, kteří nemají dostatek zkušeností ani zdrojů příjmů, na které by se v případě problémů mohli spolehnout tak jako velcí těžaři.

Je tedy jasné, že velikost budoucích dodávek je v ohrožení, uvádí Bloomberg. Za velkým rozdílem v názoru, zda trh s lithiem bude nadměrně, nebo naopak nedostatečně zásobován, však stojí převážně možnost obrovského růstu poptávky.

Mezi nejoptimističtější ohledně nabídky patří Bank of America, po zohlednění očekávané spotřeby však předpovídá hluboký deficit na trhu.

Výběr článků

Načítám