Hlavní obsah

Elektromobilů v nabídce bazarů přibylo, ale pořád jich je jen zlomek

Konec zimy a začátek jara bývá dobou, kdy lidé uvažují o výměně auta za novější. Oproti loňsku mají lepší výběr. V nabídce tuzemských bazarů a inzerci se minulý měsíc ocitlo téměř 110 tisíc ojetin, proti loňskému únoru o 16 procent více. Auta však byla v průměru o 15 tisíc korun dražší, i když měla najeto méně kilometrů. Cenu navýšily i elektromobily a hybridy, jichž za rok přibylo o více než dvě třetiny. Pořád však tvoří jen drobnou část celkové nabídky.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Nejčastěji nabízený elektromobil Škoda Enyaq i v bazaru většinou stojí přes milion

Článek

V únoru na trhu figurovalo 2624 elektromobilů a hybridů. Z celkového počtu 109 667 ojetin, kde nadále dominují vozy s benzinovým a naftovým pohonem, to byla jen 2,4 procenta. Meziročně ovšem šlo o skokový nárůst o 67 procent, vyplývá z analýzy společnosti Aures Holdings, provozovatele bazarů AAA Auto a Mototechna.

U čistě elektrických vozů mediánová, tedy prostřední inzerovaná, cena stoupla z takřka 790 tisíc na 935 tisíc korun. Nejčastěji šlo o tříletá auta s nájezdem 23 tisíc kilometrů. Hybridy se prodávaly ponejvíce za cenu okolo 680 tisíc korun.

„Cenový nárůst u elektromobilů je ovšem do značné míry optický klam, způsobený únorovou nabídkou zhruba šedesáti zánovních a velmi drahých elektromobilů Porsche Taycan a BMW iX,“ vysvětlil ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.

„Pokud se však podíváme na ceny masověji rozšířených modelů, jako jsou Škoda Enyaq nebo Tesla Model 3, u nich meziročně cena propadla o 300 tisíc u škodovky a 270 tisíc u Tesly 3. Elektromobily jsou tak obecně mnohem dostupnější než před rokem,“ dodal Vaněček.

Za obecně větší nabídkou aut podle něj stál i teplejší únor, který přivedl do autobazarů více lidí.

Jak Novinkám řekl Pavel Chmelík ze serveru Sauto.cz, v jejich inzerci se nabídka elektromobilů za rok zdvojnásobila a u hybridů šlo o nárůst o dvě třetiny. Nejčetněji nabízeným e-autem byla Škoda Enyaq iV, s odstupem následovaly BMW i3 a Volkswagen ID.4.  Z hybridů to byla Toyota Corolla a další modely japonské značky Rav4, C-HR a Yaris.

Typická ojetina vyjde na 215 tisíc

Když se podíváme na celkovou nabídku ojetin na trhu včetně stále drtivě dominujících spalovacích motorů, pak jejich mediánová cena stoupla o 15 tisíc korun na 215 tisíc Kč. V inzerci Sauto se nejčastěji nabízejí vozy za cenu těsně pod 400 tisíci korun a majitelé elektromobilů z druhé ruky žádají přes milion.

Co se týče modelů, na prvních třech příčkách figurují škodovky – Octavia, Fabia a Superb. Jen Octavií bylo v únorové nabídce přes deset tisíc, a tvořily tedy bezmála desetinu všech inzerovaných vozů.

V inzerci se v únoru objevilo i několik kuriozit. Z osobních aut měla nejvíc najeto osmiválcová Toyota Land Cruiser, která za třináct let stihla ujet půl milionu kilometrů a majitel za ni pořád ještě chce 600 tisíc korun.

Cenovým rekordmanem ale bylo zánovní Ferrari Monza SP1, nejsilnější ferrari, které legálně smí na silnice. Auto z roku 2020 je osazeno 6,5litrovým dvanáctiválcem o výkonu 600 kilowattů a dosud najelo jen sto kilometrů. Prodejce, který deklaruje, že má vůz skladem v Česku, za něj chce 102 milionů korun.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Autobazary

Související témata:

Výběr článků

Načítám