Článek
V únoru na trhu figurovalo 2624 elektromobilů a hybridů. Z celkového počtu 109 667 ojetin, kde nadále dominují vozy s benzinovým a naftovým pohonem, to byla jen 2,4 procenta. Meziročně ovšem šlo o skokový nárůst o 67 procent, vyplývá z analýzy společnosti Aures Holdings, provozovatele bazarů AAA Auto a Mototechna.
U čistě elektrických vozů mediánová, tedy prostřední inzerovaná, cena stoupla z takřka 790 tisíc na 935 tisíc korun. Nejčastěji šlo o tříletá auta s nájezdem 23 tisíc kilometrů. Hybridy se prodávaly ponejvíce za cenu okolo 680 tisíc korun.
„Cenový nárůst u elektromobilů je ovšem do značné míry optický klam, způsobený únorovou nabídkou zhruba šedesáti zánovních a velmi drahých elektromobilů Porsche Taycan a BMW iX,“ vysvětlil ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.
„Pokud se však podíváme na ceny masověji rozšířených modelů, jako jsou Škoda Enyaq nebo Tesla Model 3, u nich meziročně cena propadla o 300 tisíc u škodovky a 270 tisíc u Tesly 3. Elektromobily jsou tak obecně mnohem dostupnější než před rokem,“ dodal Vaněček.
Za obecně větší nabídkou aut podle něj stál i teplejší únor, který přivedl do autobazarů více lidí.
Jak Novinkám řekl Pavel Chmelík ze serveru Sauto.cz, v jejich inzerci se nabídka elektromobilů za rok zdvojnásobila a u hybridů šlo o nárůst o dvě třetiny. Nejčetněji nabízeným e-autem byla Škoda Enyaq iV, s odstupem následovaly BMW i3 a Volkswagen ID.4. Z hybridů to byla Toyota Corolla a další modely japonské značky Rav4, C-HR a Yaris.
Typická ojetina vyjde na 215 tisíc
Když se podíváme na celkovou nabídku ojetin na trhu včetně stále drtivě dominujících spalovacích motorů, pak jejich mediánová cena stoupla o 15 tisíc korun na 215 tisíc Kč. V inzerci Sauto se nejčastěji nabízejí vozy za cenu těsně pod 400 tisíci korun a majitelé elektromobilů z druhé ruky žádají přes milion.
Co se týče modelů, na prvních třech příčkách figurují škodovky – Octavia, Fabia a Superb. Jen Octavií bylo v únorové nabídce přes deset tisíc, a tvořily tedy bezmála desetinu všech inzerovaných vozů.
V inzerci se v únoru objevilo i několik kuriozit. Z osobních aut měla nejvíc najeto osmiválcová Toyota Land Cruiser, která za třináct let stihla ujet půl milionu kilometrů a majitel za ni pořád ještě chce 600 tisíc korun.
Cenovým rekordmanem ale bylo zánovní Ferrari Monza SP1, nejsilnější ferrari, které legálně smí na silnice. Auto z roku 2020 je osazeno 6,5litrovým dvanáctiválcem o výkonu 600 kilowattů a dosud najelo jen sto kilometrů. Prodejce, který deklaruje, že má vůz skladem v Česku, za něj chce 102 milionů korun.
Může se vám hodit na Firmy.cz: Autobazary