Článek
"Usnesení soudu o přiznání odkladného účinku je logickým důsledkem toho, že by se nemělo stávat, aby správní soudy řešily nějaký spor, když už by pominul jeho účel. To znamená když by stavba byla vysoce rozestavěna či dokonce dokončena," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podle ekologů nemá tunel Prackovice v současnosti žádné pravomocné stavební povolení, neboť jedno od ministerstva dopravy pro samotný tunel zrušil právě soud a druhé od stavebního úřadu v Lovosicích pro stavbu dvou kabelových přípojek v odvolacím řízení řeší už šest měsíců Krajský úřad Ústeckého kraje.
"Stavebník může na stavbě tunelu teď pouze dokončit terénní úpravy, zrekonstruovat příjezdovou silnici a možná za pár týdnů začít stavět ty dvě přípojky a tím to pro něj na několik měsíců zde končí," dodal Patrik, který nevylučuje, že účinnost dalších stavebních povolení soudy opět pozastaví.
Ministerstvo se odvolá, stavba dálnice pokračuje
Podle Vápeníkové soud nezrušil stavební povolení, ale pouze rozhodnutí ministerstva dopravy. "Bude záležet na ministerstvu, jak s rozsudkem naloží. Dokud nedostaneme rozhodnutí od něho, máme platné stavební povolení a stavíme dál," uvedla.
Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač řekl, že rozhodnutí soudu přezkoumají právníci a ministerstvo se proti němu nejspíš nějak odvolá. Dodal, že rozhodnutí neznamená, že by se stavba dálnice zastavila, protože ji tvoří celá řada staveb a žaloby na ně soudy zamítají. "Stavba dálnice proto pokračuje," prohlásil.
Děti Země chtějí zastavit stavbu už rozestavěných mostů
Soud podle ekologů nyní také ještě zvažuje přiznání odkladného účinku u dvou dalších žalob Dětí Země, a to proti stavbě mostu Oparno a mostu Dobkovičky, které jsou také již rozestavěné.
Krajský soud v Ústí nad Labem také řeší stížnost na údajně nezákonně vydané územní rozhodnutí pro tuto stavbu. Podmínky výběrového řízení na stavitele úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi napadla na podzim německá obchodní a průmyslová komora a organizace Transparency International. Úřad na ochranu hospodářské soutěže ale stížnost zamítl.
Poslední nedostavěný úsek dálnice D8 buduje od loňského listopadu konsorcium firem pod vedením společnosti Stavby silnic a železnic. Úsek je dlouhý 16,4 kilometru, na trase budou vybudovány tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Má stát asi 11,7 miliardy korun. ŘSD ho chce dokončit do konce roku 2010.