Článek
Podle šéfky EK zůstávají cíle stejné, změní se ale časový horizont pro jejich splnění. Nově by tak automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok, informovala agentura Reuters. Revizi ale ještě musí schválit jednotlivé státy a Evropský parlament, dodala von der Leyenová.
Pokud se tak stane, tak v letošním roce se výrobci automobilů, kteří by emisní cíle jinak nesplnili, placení vysokých pokut vyhnou. To je vítaná úleva v době, kdy podniky bojují s poklesem poptávky či levnější čínskou konkurencí.
Proti pokutám pro automobilky neplnící emisní cíle se v Evropě vzedmul odpor ze strany několika států včetně České republiky. Ta společně s Itálií prosazovala plán, podle kterého by automobilky pokuty letos neplatily. Iniciativa naléhala také na přehodnocení zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Podpory se obě země dočkaly třeba u Německa, Rakouska nebo Polska.
V únoru Česko Evropské komisi navrhlo, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu.
Evropský automobilový průmysl tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává asi 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500 tisíc lidí.
Původní plán počítá s tím, že EK pro letošek požaduje snížení emisí z aktuálních průměrných 115 na 94 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr. V opačném případě automobilce hrozí pokuta až 95 eur (2397 Kč) za každý gram překročení limitu u každého prodaného vozu.
Česko s Itálií spustily v EU inciativu proti drastickým pokutám za emise
