Článek
Reuters píše, že EK podlehla německému tlaku, když v jejím návrhu stojí, že vozidla se spalovacími motory fungujícími na syntetická paliva by mohla být mezi těmi, která budou povolena od roku 2035. Podle Komise se tak stane, pokud budou tato auta disponovat technologií, která jim zabrání využívat jiná paliva.
Německo patří spolu s Českou republikou mezi členské země Evropské unie, které pro auta na syntetická paliva prosazují výjimku ze zákazu prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035.
Syntetická paliva, v češtině někdy označovaná jako e-paliva, se vyrábějí chemickou cestou, nikoliv z ropy. Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo.
Česká republika původně odsouhlasila konec aut se spalovacími motory od roku 2035 během svého loňského předsednictví, nyní ale vláda obrátila a přidala se na stranu Německa či Itálie. Obě země s tradičně silným autoprůmyslem hlasitě prosazují výjimku pro motory na syntetická paliva.
Členské země EU tak kvůli výhradám zmíněných zemí začátkem března odložily konečné schválení normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacím motorem.
Česká republika zároveň patří k nejhlasitějším odpůrcům nové emisní normy Euro 7, jejíž parametry by Praha chtěla změnit. Člen představenstva automobilky Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn řekl, že v případě zavedení normy Euro 7 bude podnik muset zavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde 3000 lidí.