Článek
E-shopy a rozvážkové firmy poptávají především brigádníky. Přibírají ale i stálé zaměstnance, aby se připravily na předvánoční nákupy. Trend nákupů přes internet a doručování do vlastních rukou z posledních let současná pandemie zhusta umocnila, a tak se letos očekává ještě větší nápor.
Vánoce budou skutečně internetové a nápor na sklady bude bezprecedentní
„Velké e-shopy začínají již nabírat na vánoční sezonu, kvůli koronavirové krizi se online bude pravděpodobně nakupovat ještě více. Navíc chybí velké množství zahraničních pracovníků, dá se očekávat, že těchto brigádníků bude nedostatek zejména do skladů,“ komentoval pro Právo šéf personální agentury Quanta Tomáš Surka.
Například Amazon, který lidi nabírá prakticky pořád, minulý týden ohlásil nábor dalších 3000 sezonních pracovníků pro distribuční centrum v Dobrovízi u Prahy.
Jako nástupní plat tam pracovníkům kompletujícím zásilky nabízejí 160 Kč hrubého na hodinu. U vedoucích týmů pak hodinová mzda začíná na 205 korunách.
Přepravní firmy se chystají na Vánoce
Brigádníky do skladu shání i velký e-shop s elektronikou Alza.cz, platí jim až 150 Kč na hodinu, a fastfoodový řetězec McDonald’s nabízí na svém webu brigádníkům po zapracování 115 korun na hodinu, tedy podobnou odměnu jako loni.
Brigádníky nabírá také rozvážková společnost DoDo. „Stejně jako na jaře i během podzimu a zimy přijde extrémní boom online nakupování, přičemž největší nárůst očekáváme v segmentu potravin, drogerie či léků. Naši partneři již nyní požadují navyšování kapacity v řádech desítek procent,“ řekl Právu generální ředitel společnosti Michal Menšík.
Lidí se hlásí víc
U DoDo jsou brigádnické mzdy v rozmezí 110 až 160 korun. Meziročně je tam podle firmy lehký nárůst a kurýři mají šanci dosáhnout na různé odměny za výkon.
„Kurýrů dnes máme 1200 a do konce roku to bude asi 1500. Větší část z těchto posil budou spíše brigádníci,“ podotkl Menšík.
Heslem trhu práce je nyní opatrnost
Lidé bez práce mají šanci také třeba v řetězci s elektronikou Datart. „V současné době máme některé brigádnické pozice stále otevřené, a to především do logistického centra a na zákaznickou linku,“ uvedla za obchody Eva Kočicová.
Personální agentury očekávají nárůst poptávky po brigádnících i v některých kamenných obchodech, zejména v potravinářství. To ale až blíže k vánočním svátkům. O zájemce ať už o brigádu, nebo stálý poměr nouze není. Proti minulým letům se hlásí víc lidí, hlavně z oborů, které čelí bolestivým omezením.
„Průřezově přes všechny poptávané obory – logistika, finance, marketing, administrativu, dokonce i IT – máme v současnosti průměrně třikrát více kandidátů a jejich kvalita je výrazně vyšší než na začátku tohoto roku,“ potvrdil ředitel e-shopu s potravinami Košík. cz Tomáš Jeřábek. Také zde dál přijímají brigádníky i kmenové zaměstnance.
Divadla zavřeli, tak šel český herec kopat hroby
Podle manažera logistické společnosti Logio Marka Šuchy budou e-shopy letos potřebovat každou pomocnou ruku.
„Letošní Vánoce budou skutečně internetové a nápor na sklady bude bezprecedentní. Pakliže neplánují už teď, lze očekávat, že bude logistika v období svátků kolabovat ještě víc než v letech minulých. Všem brigádníkům navzdory,“ odhadl.