Článek
Poslední čísla naznačují obrat k lepšímu, tržby e-shopů ale od začátku loňského roku spadly o více než desetinu. Mluví se o krizi e-commerce. Čím je způsobena?
Myslím, že tu není krize e-commerce, spíše naopak. Covidové roky navýšily internetový prodej, takže při statistickém meziročním sledování muselo dojít ke zpomalení růstu i k narovnání určitého extrému. Přidal se válečný konflikt na Ukrajině, inflace, ceny energií a opatrnější spotřebitelská nálada. To není vina e-shopů, takže nejsme v žádné panice.
Na druhou stranu čekám, že letošní rok by mohl dopadnout srovnatelně s loňským a že to bude úspěch. Optimisté včetně mě čekali růst o několik procent, to se asi nenaplní. Rozhodne poslední čtvrtletí.
U jakého zboží byly největší propady prodejů?
Zjednodušeně řečeno šlo o kategorie, které rostly za covidu mimořádně. Třeba elektronika pro home-office nebo studium na dálku. Dále sportovní potřeby, jako kola či kolečkové brusle. Zákazníci to už nepotřebují nakupovat. V těchto kategoriích byl pokles výrazný, způsobený byl ale tím, že se začínalo z abnormálně velkého základu covidových let.
Asijský e-shop hraje na city a obírá lidi o peníze
Letos v říjnu přišel obrat. Internetové a zásilkové obchody utržily meziročně o 5,3 procenta více. Jaká máte očekávání od předvánočních nákupů?
V průběhu roku byla znát nervozita a obavy domácností, že nebudou mít na živobytí a musí proto šetřit. V letních měsících jdou výdaje spíše do služeb a dovolených, v předvánočním období do zboží.
Čísla za říjen ukazují jasný nárůst včetně započtení inflace. Věřím, že listopad a prosinec budou meziročně ještě silnější. Poslední kvartál rozhodne. U většiny internetových obchodů se bavíme až o třetině obratů za celý rok soustředěných do posledních měsíců.
U jakého zboží lze čekat největší nárůst?
U zboží vhodného jako dárky - tedy u kosmetiky, hraček, knih a módy. Pomalejším tempem roste třeba bílá technika, ta se obvykle více prodává až v povánočních výprodejích.
Pokračuje růst on-line prodeje potravin?
Nemám před sebou přesná čísla, ale během covidu zákazníci tyto obchody využívali mnohem více, když nemohli chodit do kamenných. Spousta lidí si zvykla nakupovat potraviny on-line. Není to třeba každý nákup, ale u větších nákupů to využívají.
Oblíbené je doručování do výdejních boxů. Máte zprávy, zda se jejich kapacity začínají zaplňovat?
Provozovatelé rozšiřovali sítě i kapacity, je to stále populárnější. Po Vánocích budeme muset vyhodnotit, jak největší nápor zvládli. Poskytovatelé mají nastavené systémy, zboží v boxu tak zákazník například nemůže nechat delší dobu, aby se uvolnilo místo pro dalšího. Řídí se to softwarově, myslím že jsou provozovatelé připraveni.
A co vykradení boxů? Nemusí se zákazník bát, dostane zpátky peníze?
Jde o ojedinělé případy, napříč republikou jsem slyšel maximálně o jednotkách z celkových stovek tisíc dodání do boxů. Zákazník se nemusí bát, zboží je případně ukradeno obchodníkovi, ten mu ho vykompenzuje novým dodáním zboží nebo vrácením peněz.