Článek
Řetězce přizpůsobí reklamační řády a záruční podmínky novému občanskému zákoníku. Ten mj. nepoužívá pojem záruční list, ale pouze písemné potvrzení. Záruka zůstává podle obchodníků zachována pod pojmem odpovědnost za vady.
„Se změnou občanského zákoníku nebude společnost Datart měnit délku záruční doby. Bude, stejně jako je tomu nyní, 24 měsíců,“ uvedla mluvčí řetězce Jana Choroušová.
Novinkou podle ní ale bude sleva při „samoopravě“ poškozeného zboží. „Pokud si zákazník provede opravu poškozeného zařízení sám, budeme podle nového OZ nabízet slevu. Toto se například týká výměny těsnění v pračce a podobných snadných oprav. V tomto směru připravujeme úpravu reklamačního řádu,“ dodala Choroušová.
Alza.cz umožní nově odstoupení zákazníka od kupní smlouvy prostřednictvím formuláře umístěného na webových stránkách. „Budeme se snažit zachovat délku záruky, důležité ale bude, jak se k záruční době postaví výrobci,“ uvedl Oldřich Kurz z e-shopu Alza.cz. Řetězec si nedokáže představit, že by „samoopravu“ poškozeného zboží umožnil v nějakém masovém měřítku.
„Společnost Electro World nebude v žádném případě od 1. ledna záruční podmínky zhoršovat. Jinak budeme samozřejmě plně respektovat znění nového občanského zákoníku. Zboží bude i nadále možné reklamovat v prodejnách Electro World nebo ho bude moci zákazník odeslat poštou na adresu našeho e-shopu,“ potvrdil Jiří Čihák z řetězce Electro World.
Reklamace bude možno i nadále řešit ve všech prodejnách Albert. „Vzhledem k tomu, že jsme vázáni smlouvami s dodavateli, nebudeme podmínky ani délku záruky měnit,“ dodala mluvčí Albertu Judita Urbánková.
Od Nového roku změna pojmosloví
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) se od 1. ledna pro obchodníky principiálně mnoho nemění. Mění se hlavně pojmosloví. Záruka je ve smyslu, jak ji chápeme dnes, v podstatě zachována v novém občanském zákoníku pod pojmem odpovědnost za vady, která je a zůstane 24 měsíců. „Tzv. záruka za jakost je poté institutem dobrovolným. Je pravda, že bude nutné přiměřeně upravit reklamační řád či tomu odpovídající dokument, zejména kvůli používání nové terminologie a nových významů pojmů v občanském zákoníku,“ uvedla Irena Vlčková ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Proti původní úpravě podle ní nový občanský zákoník nepoužívá pojem záruční list, ale pouze písemné potvrzení. Ten by měl obsahovat vymezení rozsahu a doby trvání povinnosti z vadného plnění. „Snad s trochou nadsázky a pro uklidnění zákazníků lze říci, že v praxi bude daná situace v podstatě podobná té dnešní,“ dodala Vlčková.
Jako doposud by měla být v prodejně podle SOCR volně dostupná písemná informace o tom, jakým způsobem se reklamace vyřizují. Případně musí být zákazník informován jiným vhodným způsobem o podmínkách záruky a odpovědnosti z vadného plnění při uzavření kupní smlouvy. Pokud o to zákazník požádá, musí obdržet písemné potvrzení o tom, jaké má prodávající povinnosti z vadného plnění. To může být provedeno například i formou informace na dokladu o zaplacení.