Článek
Provoz zastavily společnosti Canadian National (CN) a Canadian Pacific a Kansas City Southern (CPKC). Dohromady v nich pracuje asi 10 tisíc lidí. Odbory se s vedením firem nedokázaly dohodnout na rozvržení směn, mzdách a na tom, jak předcházet únavě zaměstnanců.
Západní aerolinky omezují lety do Číny
„Společnost CPKC jedná tak, aby ochránila kanadské dodavatelské řetězce a všechny zúčastněné strany před další nejistotou a rozsáhlejším narušením,“ uvedla v prohlášení firma. K větším potížím by podle ní mohlo dojít, pokud by se nákladní přeprava zastavila během podzimu, kdy vlaky převážejí nejvíce zboží.
I nyní ale může stávka negativně ovlivnit značnou část byznysu v Kanadě a ve Spojených státech. Přerušit výrobu kvůli ní možná budou muset v továrnách některých amerických automobilek. Budou jim chybět některé díly, které dovážejí právě z Kanady.
Zemědělci zase mohou pocítit nedostatek hnojiv a čističkám vody poblíž hranic hrozí, že jim dojde chlor.
„Pokud se železniční doprava zastaví, pocítí to podniky a rodiny v celé zemi,“ uvedl generální ředitel americké Národní asociace výrobců Jay Timmons.
Analytická společnost Anderson Economic Group spočítala, že tři dny stávky mohou způsobit ekonomické škody 300 milionů amerických dolarů, tedy v přepočtu asi 6,8 miliardy korun. Týdenní přerušení provozu vyjde na miliardu dolarů, tedy asi na 22,6 miliardy korun.
Je to vůbec poprvé, co provoz přerušily obě velké železniční firmy zároveň. Poslední větší stávka se na kanadské železnici odehrála před dvěma lety, kdy společnost CPKC přerušila provoz na 60 hodin.