Článek
Pokles důvěry se ale u podnikatelů netýkal všech oborů, zvýšila se v oblasti průmyslu i obchodu. Naopak horší vyhlídky pociťují stavební firmy, které registrují snížení poptávky.
„I když se podnikatelská a spotřebitelská nálada v české ekonomice v únoru mírně snížila, rozhodně není depresívní. V největším tuzemském odvětví – průmyslu – se dokonce nálada v posledním měsíci zlepšila s tím, jak podniky očekávají zvýšení poptávky v nejbližších třech měsících a zrychlení výroby v průběhu následujícího půlroku,“ komentoval ekonom ČSOB Petr Dufek.
„Je samozřejmě otázkou, nakolik jsou tato očekávání realistická s ohledem na potenciální riziko zamrzání mezinárodního obchodu v důsledku šíření koronaviru, a tak je prozatím budeme brát spíše s určitou rezervou,“ dodal.
Obavy z koronaviru: Akcie padají, ropa zlevňuje
Za poklesem důvěry spotřebitelů podle analytičky Komerční banky Jany Steckerové stojí větší obavy ohledně zhoršení ekonomické situace a vlastní finanční situace spotřebitelů. Upozornila, že podobné signály přinášejí i srovnatelné ukazatele ze zemí eurozóny.
„U spotřebitelské důvěry bude hrát roli nižší růst mezd, mírně horší situace na trhu práce i obavy ze zpomalení domácí ekonomiky. Spotřebitelská důvěra tak může zůstat v červených číslech i v následujících měsících,“ uvedla Steckerová.
Pro další vyhlídky průmyslu bude podle ní důležité sledovat efekt šíření koronaviru na globální poptávku.