Článek
Jedna z nejstarších cestovních kanceláří na světě zkrachovala v pondělí. Šlo o vyústění dlouhodobých finančních problémů. Již v neděli večer došlo k incidentu v tuniském hotelu, který měl po Britech chtít dodatečné poplatky.
„Ochranka nás odmítla pustit z hotelu a zabarikádovala nás,“ napsal britský turista Gary Seale v sobotu večer na Facebook. Důvodem mělo být, že hotelu Thomas Cook tyto peníze dlužil.
It’s absolutely disgusting that @ThomasCookCares customers being locked in hotels in #Tunisia #lesorangers until they pay the bill that the hotel claim Thomas Cook owes them. pic.twitter.com/AH2Xfu0xwn
— Ella🦄 (@ellaaaB) 21. září 2019
Video z incidentu v tuniském hotelu.
Další klient Thomase Cooka, Ryan Farmer, napsal, že Brity v hotelu „drželi jako rukojmí“. Požadované částky se měly pohybovat mezi 2500 a 4000 librami (zhruba 70 až 120 tisíc korun).
K incidentu došlo v hotelu Orangers v letovisku Hammamet. Podle tuniské vlády šlo o „nedorozumění“ a klienti odletěli letem, který měli původně rezervovaný. Že se v neděli dostal na letiště a odletěl, potvrdil i Seale.
Místo insolvence rovnou likvidace
Thomas Cook v srpnu uzavřel dohodu, na jejímž základě měli věřitelé do firmy vložit 900 milionů liber. Polovinu sumy měl získat od čínské firmy Fosun Tourism. Ta se na základě toho měla stát většinovým vlastníkem. Druhou polovinu měli poskytnout držitelé dluhopisů a věřitelské banky.
V pátek se však objevila informace, že věřitelé po cestovní kanceláři požadovali, aby získala rezervu 200 milionů liber, jinak dohoda padá. V pondělí již společnost informovala, že zkrachovala. Thomas Cook ani nevstupuje do insolvenčního procesu, ale končí rovnou v likvidaci.
Podle německého Frankfurter Allgemeine Zeitung tamní dceřiné společnosti jako Neckermann Reisen, Bucher Last Minute či Thomas Cook Signature v pondělí kompletně zastavily prodej zájezdů.