Článek
Na největším českém inzertním motoristickém portálu Sauto.cz se nyní nabízí téměř 6,5 tisíce ojetých octavií, polovina je starší pěti let.
Příklad za všechny: naftová Škoda Octavia s motorem 1,6 TDI o výkonu 81 kilowattů uvedená do provozu v srpnu 2018 s nájezdem přes 80 tisíc kilometrů se prodává za bezmála 320 tisíc korun.
Průměrná cena ojetých vozů roste. Zatímco loni v prosinci činila 287 tisíc korun, na konci letošního roku atakuje hranici tří set tisíc. Ročně se ojetin v Česku prodá přibližně 700 tisíc, to je 3,5krát víc než nových vozidel.
Ojetina stojí v průměru 300 tisíc korun. Nová jsou za stejnou cenu k mání jen ta nejmenší autíčka
Trh s ojetinami loni dosáhl 192 miliard korun. Většinou se prodávají přes inzertní portály nebo přímo mezi lidmi. Z autobazarů dávají zákazníci přednost těm velkým, menších postupně ubývá.
Větší nabídku dokládá i společnost Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto.
Loni v prosinci bylo podle jejího monitoru trhu v nabídce přes 80 tisíc ojetých vozů, po roce je to více než sto tisíc. Mediánová cena se meziročně zvýšila o šest tisíc korun na vozidle, uvádí jednička mezi českými autobazary.
Rozdíly v regionech
Zajímavé porovnání přináší pohled do regionů. Nejmladší auta jsou ke koupi v Praze, věkový medián 8,3 roku je o pět let nižší než v Libereckém, Ústeckém či Jihočeském kraji. Zájemce ale zaplatí výrazně více, třeba oproti Libereckému kraji o polovinu.
Medián cen ojetých aut podle krajů
Kraj | Cena | Medián stáří |
---|---|---|
Praha | 268 000 | 8,3 |
Středočeský | 199 999 | 11,1 |
Plzeňský | 200 000 | 10,1 |
Jihomoravský | 180 000 | 12,1 |
Moravskoslezský | 179 999 | 11,7 |
Ústecký | 135 000 | 13,1 |
Jihočeský | 149 900 | 13,1 |
Královéhradecký | 169 000 | 12,5 |
Pardubický | 175 000 | 12,4 |
Olomoucký | 185 000 | 12,3 |
Zlínský | 185 000 | 11,6 |
Vysočina | 165 000 | 12,2 |
Liberecký | 130 000 | 13,0 |
Karlovarský | 169 961 | 12,3 |
Zdroj: Aures Holdings
„Dominantou zůstávají vozy na benzin, tvoří více než polovinu nabídky. Naftové pak 44 procent,“ uvedl provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.
Podíl alternativních pohonů je u plynových motorů zanedbatelný, rychle ale roste zájem o elektrovozy, kterých Aures za letošní první tři čtvrtletí prodal téměř tři stovky, tedy více než za celý loňský rok.
Rozhodnutí prodat starší vůz, které kvůli nutnosti rodin šetřit zmiňuje šéf Cebie Pajer, ovlivňují vysoké výdaje domácností. V posledních dvou letech rychle rostou ceny energií, potravin i služeb. Průměrná míra inflace v listopadu dosáhla 11,4 procenta.
Dražší z Německa
Mezi ojetými vozy letos zdražily především ty dovezené z Německa. Podle Cebie meziročně o desítky tisíc korun. Jejich průměrná cena se pohybuje kolem 454 tisíc korun, o 67 tisíc více než loni.
Pokud by se nebraly v potaz luxusní vozy, kterých je téměř třetina, stála by ojetina s německým původem průměrně 250 tisíc korun, o čtvrtinu více než loni.
„Cenové rozdíly v Evropě se zvětšují. Populární jsou rodinné dieselové vozy ze Švédska, která bývají lépe vybavené a jsou cenově dostupnější,“ konstatoval Jakub Šulta, zakladatel e-shopu s ojetinami Carvago.cz sledujícího více než milion aut z celé Evropy.
Nejčastěji nabízené přesto v Česku zůstávají domácí škodovky. Na prvním místě je Škoda Octavia, následují Fabia a Superb.