Hlavní obsah

Drážní úřad odebral jindřichohradecké dráze licenci k provozování dopravy

Drážní úřad odebral firmě Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) licenci k provozování drážní dopravy. Důvodem je finanční nezpůsobilost firmy. V pondělí o tom informoval server Zdopravy.cz. Firma JHMD je od loňského října v úpadku. Provoz vlaků v říjnu zastavila, protože nemá potřebná povolení.

Foto: Martin Štěrba, ČTK

Ilustrační foto

Článek

JHMD podle přehledu pohledávek dluží kolem 300 milionů korun. Vyplývá to z informací v insolvenčním rejstříku. Firma provozovala do podzimu vlaky na úzkokolejce.

Drážní úřad minulý týden po déle než roce završil správní řízení, kdy šlo o zrušení oprávnění k provozu drážní dopravy společnosti JHMD, uvedla pro server Zdopravy.cz mluvčí úřadu Pavlína Straková.

„Řízení o odejmutí licence bylo v loňském roce na žádost společnosti přerušeno. Jindřichohradecké místní dráhy však ve stanovených lhůtách nepředložily podklady dokládající zlepšení jejich finanční situace a nebyly tak schopny prokázat, že plní podmínky způsobilosti podle zákona o dráhách,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Firma JHMD provozující úzkokolejku jde do úpadku, reorganizaci soud zamítl

Ekonomika

Firma JHMD požádala Drážní úřad již dříve, aby přerušil všechna řízení spjatá s provozováním dráhy.

Bez těchto osvědčení nelze dopravu na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně provozovat, uvedla v insolvenčním rejstříku insolvenční správkyně Daniela Urbanová. Podle správkyně firma také nesplňuje podmínky pro to, aby jí soud povolil reorganizaci.

Bez zmíněných osvědčení není možné začít jednat s Jihočeským krajem a Krajem Vysočina o možných smluvních vztazích a přepravě cestujících pro rok 2023, uvedla správkyně.

Provoz podniku je podle ní dlouhodobě ztrátový. Situaci by podle firmy změnilo uspokojení pohledávky 108 milionů korun Krajem Vysočina.

Firma na sebe podala insolvenční návrh v září 2022. Ke konci června měla 140 věřitelů, dlužila 160,7 milionu korun. Pohledávky dál přibývají.

Raiffeisenbank přihlásila v říjnu vůči firmě pohledávky za 100,5 milionu Kč, v prosinci přihlásil Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) pohledávky téměř za 78 milionů korun.

Jindřichohradecké místní dráhy nemají osvědčení o bezpečnosti a přeruší provoz

Ekonomika

Společnost JHMD nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

Náhradní autobusovou dopravu v místě úzkokolejky zajistily Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.

Obce, které se nachází na trati jindřichohradecké úzkokolejky, chtějí společně usilovat o obnovení železničního provozu na trati.

Vytvoří kvůli tomu zapsaný spolek. Obnovení provozu na jindřichohradecké úzkokolejce by stálo zhruba 20 milionů korun, řekl v listopadu Jan Šatava, jeden ze zakladatelů firmy JHMD a někdejší předseda představenstva.

JHMD vlastní a provozuje úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice.

Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech podle staršího vyjádření firmy přepravily ročně zhruba 400 000 cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech.

Provoz na jindřichohradecké úzkokolejce se zastaví. Místo vlaků pojedou autobusy

Ekonomika

Výběr článků

Načítám