Článek
Celkem 15 klimatizovaných velkoprostorových kombinovaných vozů 1. a 2. třídy modernizovala polská firma Pesa. Dopravce je v současnosti uvádí do provozu v rychlících z Prahy do Plzně a Chebu a také do Klatov a Železné Rudy. Další z nich jezdí z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce.
Česká společnost KOS Krnov pak provedla tzv. malou modernizaci 26 velkoprostorových vozů 2. třídy. Ty nemají klimatizaci, výrazně ale modernizovaly interiér. Dostaly například nové polstrované sedačky a jsou vybaveny elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky.
Ve vozech jsou také místa pro uložení jízdních kol a jsou zařazené do rychlíků z Prahy přes Plzeň do Klatov a Železné Rudy a z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce.
Oba typy vozů jsou nově vybaveny také posuvnými, tlačítky ovládanými dveřmi, které jsou za jízdy blokované. Úpravou podvozků a brzd byla zvýšena také jejich rychlost ze 120 km/h na 140 km/h.
Komfortní dálkové rychlíky vyšší kvality (Rx) jsou sestaveny z nových nebo modernizovaných vozů.
"Místo vozů s koženkovými lavicemi nabízejí komfortní čalouněné sedačky, v kupé jen se šesti místy. Samozřejmostí jsou doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, například notebooků, iPadů nebo mobilních telefonů," uvedl člen představenstva Michal Štěpán.
Modernizované vozy s čalouněnými sedačkami místo koženky nabízejí i další vlaky, které zatím nesou běžné označení rychlík. Jsou to například motorové soupravy z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic, z Plzně do Mostu, z Prahy do Turnova a Tanvaldu nebo z Kolína do Rumburku.
Novější soupravy z 90. let, které mají také mnoho atributů komfortních dálkových vlaků, jezdí i z Pardubic do Liberce nebo z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Jednotlivé klimatizované modernizované vozy jsou zařazeny i do dalších běžných rychlíků.