Článek
Nový jízdní řád teď sestavuje Správa železniční dopravní cesty a čas na podání svých požadavků mají ministerstvo dopravy, kraje i dopravci do 7. září.
Důvodem rušení spojů je nedostatek peněz. Na regionální vlakovou dopravu jde letos z krajských rozpočtů 4,7 miliardy korun a částkou 3,2 miliardy na ni krajům přispěje stát.
Celkové roční náklady na provozování těchto vlaků budou ovšem činit 11 miliard korun a na jízdném se od cestujících vybere jen asi 2,7 miliardy Kč. Provozování těchto vlaků bude tedy pro ČD i letos ztrátové.
České dráhy však upozornily, že v roce 2010 budou provozovat jenom ty spoje, pro něž se s kraji a se státem podaří dohodnout plnou úhradu ztráty. Přitom státní příspěvek na regionální dopravu má vzhledem k neutěšenému stavu státního rozpočtu činit v příštím roce jen asi dvě miliardy korun. Počet regionálních spojů se tedy podle ministra dopravy Gustáva Slamečky bude muset omezit o už zmíněných 12 procent.
ČD budou propouštět
Poněkud optimističtější než ministr jsou ale České dráhy. „Počet spojů v regionech se od nového jízdního řádu sníží o pět až deset procent. Nejvíce se to bude týkat příhraničních oblastí a nejméně okolí Prahy a Brna,“ předpovídá náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Slamečka přitom tvrdí, že dopravní obslužnost by se ani zrušením takového množství vlaků příliš nezhoršila. „Deset až patnáct procent vlaků dnes jezdí na regionálních tratích minimálně vytížených,“ argumentuje ministr.
Spolu s redukcí regionálních vlaků chystají České dráhy propouštění. „Máme připraven program, který nám ušetří 300 až 400 miliónů korun. Když odečtu režijní úspory, tak to znamená 300 až 500 propuštěných zaměstnanců,“ informoval Blažek.