Článek
„Činíme tak vždy, když dojde k poškození majetku ČD. I v tomto případě ale nejprve vyčkáme, až o viníkovi rozhodnou orgány činné v trestním řízení. Škodu na soupravě ze Studénky ještě upřesníme po jejím převezení do pražského depa,“ uvedl Joklík.
Jak už Právo informovalo, polský kamión byl pojištěn u Generali. Předběžně vyčíslená škoda je opravdu značná, vždyť cena, za kterou si toto pendolino před lety České dráhy od italského výrobce koupily, činila se vším vybavením 650 miliónů korun.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
ČTĚTE TAKÉ |
---|
Tragédie ve Studénce má třetí oběť |
Hmotná škoda při nehodě byla vyčíslena předběžně na 160 miliónů korun. [celá zpráva]
Celkem mají ČD sedm souprav Pendolino v celkové hodnotě 4,55 miliardy korun. „Do provozu jich nasazujeme šest, jedno je záložní. Po studenecké havárii nám však zbylo už jen pět souprav, protože jedna právě prochází opravou,“ informoval Joklík.
Postiženi budou i další dva řidiči
Definitivně určit viníka nehody nebude tentokrát pro orgány činné v trestním řízení obtížné, protože k dispozici je videonahrávka srážky vlaku s kamiónem i situace, která tomu předcházela.
„Když jsem to video zhlédl, jímala mne hrůza. Zvláště mne však šokovalo, že před polským kamiónem projela přes přejezd ještě dvě osobní auta, ačkoliv již blikala výstražná světla. Policie má tento záznam k dispozici a určitě si oba nedisciplinované řidiče předvolá. Nechtěl bych být v jejich kůži,“ prohlásil ve čtvrtek ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Resort dopravy se nyní bude snažit s policií vyjednat, aby umožnila odvysílání tohoto záznamu v televizi. „Jsem přesvědčen, že by to přimělo nemálo řidičů, aby na přejezdech dodržovali pravidla. Vždyť auto nemá ve střetu s vlakem žádnou šanci,“ konstatoval Ťok.
Ministr také ujistil, že se zasadí, aby se na koridorových tratích, kde vlaky jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině, konečně začaly budovat nadjezdy či podjezdy.
„S těmi se při modernizaci prvního i druhého koridoru původně počítalo, pak byly ale z projektu v 90. letech vyňaty kvůli snaze uspořit. Já to považuji za vážnou chybu,“ posteskl si Ťok.
Tuto dodatečnou výstavbu hodlá ministr prosadit bez ohledu na vysoké náklady. Zatímco přejezd se závorami a světelnou signalizací stojí do deseti miliónů, cena nadjezdu či podjezdu se pohybuje mezi 60 až 100 milióny korun. Potřeba by jich přitom na koridorech bylo na desítky.