Hlavní obsah

Dráhy budou muset platit odškodné za velká zpoždění mezinárodních rychlíků

Právo, Jiří Novotný

Lidé, které postihne velké zpoždění vlaků v mezinárodních vlakových spojích, budou mít od 3. prosince nárok na odškodné. Vyplývá to z nové směrnice Evropské unie, která začne od tohoto termínu platit pro všechny členské země, tedy i Českou republiku. Vnitrostátních tratí v ČR se toto opatření zatím týkat nebude. České dráhy (ČD) totiž požádaly ministerstvo dopravy o pětiletou výjimku a s největší pravděpodobností ji skutečně dostanou.

Foto: Právo

Článek

Za zpoždění vlaku od 60 do 119 minut budou cestující dostávat odškodnění ve výši 25 procent ceny jízdenky, a jestliže se spoj zpozdí o 120 a více minut, bude odškodné dokonce 50 procent. Na odškodnění v uvedené výši nebude ale mít cestující nárok, pokud mezinárodním spojem cestuje pouze v rámci republiky.

„Jestliže cestující pojede například mezinárodním rychlíkem z Prahy do Ostravy či Brna, získá nárok jenom na vrácení peněz za zaplacenou jízdenku, pokud se na nádraží rozhodne třeba i kvůli několikaminutovému zpoždění cestu zrušit. Když ale pojede na mezinárodní jízdenku z Ostravy do Katovic, odškodnění mu náležet bude,“ řekl včera Právu Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD.

Na čas prý jezdí  kolem 90 % spojů

Důvodem, proč chtějí ČD pro vnitrostátní spoje výjimku, jsou podle mluvčího nejasnosti v odpovědnosti za jednotlivá zpoždění, panující mezi dopravci a Správou železniční dopravní cesty. „Tyto věci je třeba nejprve legislativně dotáhnout a teprve pak zavést odškodné i pro vnitrostátní trasy. Ministerstvo dopravy nám přislíbilo, že v této věci bude konat,“ uvedl Šťáhlavský.

České dráhy přitom tvrdí, že pro ně není problém se s požadavky směrnice vyrovnat. „Na čas jezdí kolem 90 procent našich vlakových spojů, a z těch zpožděných se o šedesát a více minut opožďuje jen desetina,“ prohlásil Šťáhlavský.

Nárok na občerstvení

Odškodnění se podle směrnice EU nebude týkat velkých vlakových zpoždění v důsledku živelních katastrof, kdy se na postižených tratích zastaví doprava někdy i na několik dnů.

Naopak když třeba vlak vykolejí nebo dojde na lokomotivě či vagónech k technické závadě, bude dopravce muset při zpoždění o šedesát a více minut cestujícím platit a navíc jim poskytnout občerstvení v množství odpovídajícím čekací době.

Jestliže se nutný pobyt ve stanici protáhne na noc, získají cestující nárok na bezplatné ubytování v hotelu či jiném zařízení. A když vlak uvízne na trati, musí dopravce zajistit jejich přepravu do stanice, odkud lze pokračovat v cestě jiným spojem.

V případě, že cestující byl o zpoždění informován dříve, než zakoupil jízdenku, na odškodnění nebude podle směrnice EU nárok.

Související témata:

Výběr článků

Načítám