Článek
Koncerty jsou sice naplánovány pouze ve Velké Británii a Irsku, ale vzhledem k tomu, že prodej probíhá on-line i na území Evropské unie, problém se výrazně dotkl i jejích občanů, proto ho řeší i EK.
„Gigantu v oblasti prodeje vstupenek bylo řečeno, že mohl porušit zákony ve Velké Británii a Evropě, když nafoukl cenu některých vstupenek na Oasis, což mnoho fanoušků zdrtilo,“ uvedl list Guardian.
Potíž spočívá v tom, že se ceny vstupenek uměle, bez nárůstu nákladů, zvedly během několika hodin, kdy se lidé marně u počítače pokoušeli probojovat k pokladně, aby za ně mohli zaplatit. Mezi nimi byl i editor Guardianu Josh Halliday, který se původně pokoušel koupit lístek za 135 liber. Po šestihodinovém čekání, klikání a aktualizování v on-line frontě mu ale Ticketmaster nabídl požadované místo za 337,5 libry, s pojištěním pak za 361 liber.
Oasis se příští rok vrátí na pódia
„Naivně jsem předpokládal, že tam bude aspoň lepší výhled,“ dodal s tím, že měl na rozhodnutí, zda výrazně zdražené vstupenky koupí, jen pár vteřin.
Zdražení až po vložení do košíku
Prošetřování oficiálního prodejce vstupenek na koncerty Oasis potvrdil i mluvčí Evropské komise. Tuto praxi podle něj Brusel zkoumá v rámci své „kontroly účelnosti“ spotřebitelských zákonů Evropské unie, jejíž výsledky mají být zveřejněny v nadcházejících měsících.
Uvedl, že i když praxe pohyblivých cen sama o sobě nebyla nezákonná, způsob, jakým byla používána, mohl porušovat směrnice Evropské unie. Například pokud byla cena produktu zvýšena až poté, co spotřebitel vložil vstupenku do svého on-line košíku.
Ceny přitom podle Guardianu vystoupaly na 350 liber, tedy 10 437 korun za vstupenku, podle některých zdrojů to bylo občas i daleko výše. „Jedinými vítězi v této situaci jsou velké platformy pro prodej vstupenek na úkor fanoušků,“ okomentovala to nizozemská europoslankyně Lara Woltersová.
Podle Guardianu je přitom dynamické stanovování vstupenek běžné ve Spojených státech, nikoliv na evropském kontinentu. Ticketmaster pak přirovnal svůj postup k leteckým společnostem a hotelům, které také zvyšují ceny na základě poptávky. Vstupné podle společnosti určují umělci a jejich management.
Rozhořčená britská vláda
Evropská komise je v pořadí už druhou oficiální institucí, která se na postup Ticketmasteru zaměřila. Pustil se do něj i britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA), zvažuje to pak také irský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů CCPC.
O zásadní problém jde například i podle britského premiéra Keira Starmera. „Vstupenky jsou někdy rozebrány během sekund nebo minut a ceny explodují, takže mnoho lidí si už lístky nemůže dovolit,“ řekl BBC. „To musí přestat,“ dodal.
Tamní ministryně kultury Lisa Nandyová pak uvedla, že hodlá skoncovat se „zlodějským předprodejem“ a zajistit, aby se vstupenky prodávaly „za spravedlivé ceny“. Férovější systém chce vytvořit ve spolupráci s umělci, představiteli hudebního průmyslu i fanoušky.
Britská kapela Oasis vznikla v roce 1991, před 30 lety vydala své první album Definitely Maybe a v polovině 90. let patřila mezi nejpopulárnější hudební uskupení na světě. V jejím čele stáli bratři Noel a Liam Gallagherové. Kvůli roztržce mezi nimi se však skupina v roce 2009 rozpadla. Nyní opět oznámila společné vystoupení.
Vysokým cenám přitom nečelí jen Britové či Irové, ale i jejich čeští fanoušci, kteří chtěli na koncert zavítat. Ceny přitom ještě navyšují překupníci. „Měla jsem včera možnost koupit jeden za 12 tisíc a neudělala jsem to,“ postěžovala si na facebooku jedna z fanynek s tím, že to ještě bylo levné, viděla i lístky za desítky tisíc. Označila to za nechutný byznys.