Hlavní obsah

Drahé kakao letos pozmění obsah halloweenských košíků se sladkostmi

Ve Spojených státech populární svátek Halloween může být letos chudší na čokoládu. Na vině jsou vysoké ceny kakaa, které se negativně propisují do obsahu a cen čokoládových tyčinek. Koledníci tak mohou najít ve svých košících méně sladkostí vyrobených právě z čokolády. Upozornil na to server americké televizní stanice CNN.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Svatý Valentýn, Velikonoce a nyní i Halloween. Prodejci cukrovinek musí být letos během těchto svátků kreativní ve způsobech, jak se vypořádat s nedostatkem a vysokými cenami kakaa. Výsledkem je, že v regálech obchodů spotřebitelé nacházejí menší balení čokoládových tyčinek nebo více nečokoládových pochoutek.

Jedním z řešení je zmenšení velikosti produktu, což je praktika, se kterou se v poslední době potýkají i spotřebitelé v Česku. Další variantou je změna složení, kdy může dojít k výměně čokoládové složky za oplatky nebo ořechy.

„Existují produkty, které mohou být plněny něčím jiným, protože pak nepotřebujete mít tolik čokolády k jejich výrobě,“ řekla CNN Sally Lyons Wyattová, hlavní poradkyně pro spotřebitelské balené zboží ve společnosti Circana.

Čokoláda zdraží o desítky procent. Nebo bude menší

Ekonomika

Podle společnosti Mars, která vedle čokoládových tyčinek stojí také za značkami jako Skittles a M&M's, se ale mění i preference samotných zákazníků. Čokoládové produkty sice zůstávají stále dominantní, u mladých spotřebitelů ale roste poptávka po ovocných a gumových cukrovinkách. Právě jejich nabídku tak Mars během Halloweenu rozšiřuje.

Trend potvrzují také data analytiků, kteří evidují růst prodeje i výroby nekakaových produktů. Tržby nečokoládové cukrovinky v USA loni svým růstem o 12,1 procenta překonaly růst prodeje čokolády (5,8 procenta), odkázala CNN na zprávu Národní asociace cukrářů.

Přesto čokoláda jen tak nezmizí. Loni tvořila více než polovinu celkových tržeb z prodeje cukrovinek, dodala NCA. „Spotřebitelé nakupují méně, než kolik nakupovali v minulosti, ale čokoláda je stále nejprodávanější kategorií,“ dodala Lyons Wyattová.

Pokles produkce skoro o 15 procent

Od svých jarních maxim, kdy se jedna tuna na newyorské burze v jednu dobu prodávala i za více než 11 tisíc dolarů (256 tisíc Kč), se cena kakaa v posledních dvou měsících stabilizovala v pásmu sedm až osm tisíc dolarů. I to je ale dvojnásobek hodnoty z podzimu loňského roku.

Příčinou tak prudkého zdražení se staly přírodní podmínky, které byly pro pěstování kakaa v posledních třech letech značně nepříznivé. Klíčové oblasti západní Afriky, kde se pěstuje až 70 procent celosvětové nabídky kakaa, zasáhl jev El Niňo, který s sebou přinesl vyšší teploty a sucho a následné přívalové deště, které rozšířily mezi kakaovníky plísňovou chorobu, což vedlo k nižší produkci.

V důsledku toho Mezinárodní organizace pro kakao v srpnu předpověděla, že celosvětová produkce kakaa v letošní sezóně klesne o 14,2 procenta.

Vysoké ceny komodity už se projevily na hospodářských výsledcích čokoládového giganta Hershey, kterému ve druhém čtvrtletí klesl provozní zisk meziročně téměř o 49 procent.

Podle analytiků a obchodníků s kakaem by ceny měly na nebývale vysokých úrovních zůstat až do září 2025. Dobrou zprávou alespoň je, že nadcházející úroda by měla být lepší, protože počasí zatím kakaovníkům přeje.

Kávu a čokoládu prudce zdražují počasí a evropské regulace

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám