Článek
K nárůstu počtu pasažérů na železnici loni přispěly také státní slevy pro studenty a důchodce, za něž ČD dostaly dosud přes 3,2 miliardy korun. Cestující ovšem přibývali i před jejich zavedením.
Mnohé vlaky ovšem jezdí přeplněné, což snižuje komfort cestování.
„Čísla ukazují dva hlavní trendy. Lidé se vracejí do vlaků a cestují na větší vzdálenost. Přepravní výkon rostl o 5,6 procenta a průměrná vzdálenost, kterou zákazníci v našich vlacích ujedou, je už téměř 48 kilometrů,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.
Lidé jsou podle něj stále více ochotni dojíždět za prací na větší vzdálenost než v minulosti a mnozí také přesedají do vlaků z aut.
Bistrovozy ČD jsou jen pro rychlé jedlíky
„Například do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí z Říčan, Kralup nad Vltavou, ale také z Lysé nad Labem nebo z Milovic, které jsou 40 kilometrů daleko. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy ale pomalu naráží na kapacitu infrastruktury,“ podotkl místopředseda představenstva Radek Dvořák.
Spoje v okolí Prahy jezdí i přes zmíněné zdvojené soupravy především v ranních špičkách přeplněné.
Chybějí vlaky i volné koleje. Železnice u Prahy je na hranici kapacity
Cestujících má více i konkurence
Růst počtu cestujících ohlásili i konkurenční dopravci. Dálkové vlaky RegioJetu v loňském roce přepravily 6,5 milionu lidí, což je meziročně o 600 000 více. Provoz navýšil i Leo Express, jehož vlaky a autobusy loni cestovalo 2,4 milionu cestujících, meziročně jich tak bylo o třetinu více.
K růstu počtu cestujících loni přispěly i státní slevy. Stát poskytuje pro žáky a studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě 75 procent od září 2018. Od počátku poskytování kompenzací pro dopravce za poskytnuté slevy, tedy od září 2018, do konce loňského listopadu, dokdy jsou zatím kompenzace vyčísleny, nejvíce od státu dostaly ČD, a to 3,2 miliardy Kč, následoval RegioJet s 473 miliony korun. Leo Express vyfakturoval 140,8 milionu Kč.