Článek
DPP počítá, že s vítězným dodavatelem uzavře smlouvu v říjnu příštího roku. Samotná dodávka vlaků by se měla podle dřívějších informací uskutečnit po roce 2029.
Tendr se vztahuje na plně automatizovaný provoz metra, tedy bez provozního personálu na palubě vlaku, přičemž celkem zahrnuje 69 vlakových souprav (53 souprav pro linku C + 16 souprav pro linku D), zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic, nový vlakový dispečink pro obě linky, odpovídající modernizaci depa Kačerov a vybavení depa Písnice, uvedl DPP v tiskové zprávě.
V rámci zakázky se dodavatel musí zavázat také k 35leté údržbě nových vlaků. V případě nástupištních stěn a dopravního systému je údržba o deset let kratší.
FOTO: Výročí 50 let metra. Dopravní podnik ukázal všechny pražské soupravy
Právě údržba bude podle odhadu DPP tvořit zhruba dvě třetiny hodnoty zakázky, peníze na ni se budou vyplácet průběžně.
Automatizace metra má snížit intervaly na nové lince D na minimum a zároveň zvýšit kapacitu nejvytíženější linky C až o 20 procent, uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib (Piráti).
„Spojením projektů nákupu dopravního systému pro linku D a automatizace linky C navíc získáme nejen výhodnější ceny, ale také snížíme servisní náklady a provozní výdaje. Protože se chceme vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o výběrovém řízení, nechali jsme ho předem posoudit od Transparency International,“ dodal Hřib.
Ředitel DPP Petr Witowski dříve řekl, že po podpisu smlouvy s dodavatelem budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů.
V letech 2027 až 2028 by pak měly být vyrobeny první vozy a následovat by měla jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028 až 2029 zkušební provoz.
Podnik chce nasazení vlaků na lince C zajistit bez toho, aby bylo nutné úplně zastavit provoz metra. Automatizace umožní na přetížené lince snížit minimální intervaly z nynějších 115 na 90 sekund.
V případě linky D se s automatickým provozem počítá od počátku, v úseku mezi Pankrácí a Novými Dvory plánuje podnik nejprve nasazení deseti vlaků, zbytek dodá vybraný dodavatel po výzvě.