Článek
Belgická ministryně pro energetiku Tinne Van der Straeten uvedla, že počet tankerů s ruským zkapalněným plynem LNG v přístavu v Rotterdamu se za dva roky zdvojnásobil a volá po celoevropském zákazu importu z Ruska.
Dovoz plynu na rozdíl od ropy v EU zakázán není a podle analytika společnosti XTB Jiřího Tylečka ho obchodníci nakupují prostě proto, že je levnější než z jiných oblastí.
„Nejde už o to, že by byl plynu nedostatek, ale členským zemím Unie se nelíbí, že plyn ze Západu je dražší,“ řekl Novinkám.
Analytici: Letošní topná sezona bude levnější, domácnosti ušetří tisíce
I podle analytika společnosti ENA Jiřího Gavora je zvýšený dovoz LNG z Ruska vysloveně ekonomická záležitost.
Vše je otázkou ceny
„Francie je nyní největším importérem ruského LNG a dovoz znásobila. Zdůvodnění, že ho nelze nahradit, je nesmyslné. V případě LNG je diverzifikace velmi jednoduchá a vše je pouze otázkou ceny,“ řekl Novinkám Gavor.
Na spotřebě v Česku se podle Tylečka ruský plyn podílí v současnosti asi pětinou, Gavor odhaduje podíl mezi deseti a třiceti procenty. Přepravuje se zejména ze Slovenska přes stanici Lanžhot na Moravě.
„V některých obdobích roku byla až polovina plynu dodávaného přes Lanžhot z Ruska,“ upozornil Gavor.
Ne vždy to ale tak musí být. „Podíl dodávek plynu z Německa a Slovenska pro spotřebu v Česku je v posledních dnech v průměru tři ku jedné. Přesné množství plynu, který pochází z Ruska, nelze stanovit, nemusí jít totiž nutně pouze o plyn z ruských zdrojů, ale částečně se může jednat také o plyn z neruských zdrojů uložený obchodníky z Evropy ve slovenských či ukrajinských zásobnících,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Miluše Trefancová.
Tranzit ruského plynu přes Ukrajinu do EU se zvýšil na nedávné hodnoty
Česko formálně nezávislé
Oficiální kontrakt s Ruskem u českých obchodníků neexistuje, formálně je Česká republika na ruském plynu nezávislá.
„Nicméně se dá důvodně domnívat, že dodávky z východního směru přes Lanžhot jsou z velké části tvořeny ruským plynem. Ten může být dovážen anonymně, když čeští obchodníci uzavřou obchod se slovenským nebo maďarským partnerem, posuzuje se pouze dodané množství. Ani když se uzavírají obchody na burze, se země původu neuvádí,“ prohlásil Gavor.
Ve srovnání s první polovinou minulého roku se letos objem dovozů přes Slovensko zvýšil. „Odráží to situaci na trhu se zemním plynem v západní Evropě a zejména zavedení poplatku za skladování plynu v Německu,“ doplnila Trefancová s tím, že Německo i na popud Česka tento poplatek, který zvyšuje cenu plynu od našeho západního souseda až o několik procent, od ledna zruší.
Podle Gavora je plyn slabým místem energetické politiky Evropské unie. „Na jedné straně je na středoevropský region tlak oprostit se od ruského plynu, na druhé se LNG z Ruska docela dobře prodává v západní Evropě,“ prohlásil.
Je to podle něj trochu farizejská politika, když existuje tlak z Bruselu na středoevropské státy, kde diverzifikace není tak jednoduchá. Mlčky se přehlíží fakt, že v západoevropských přístavech to čistě z ekonomických důvodů nedělají.
Německo podlehlo tlaku, platbu za tranzit plynu zruší
Ukrajinská stopka zvýší ceny
Ukrajina oznámila, že od ledna neprodlouží smlouvu o přepravě plynu přes své území do Evropy s ruským Gazpromem. Gavor ale soudí, že plyn poteče dál. „Formálně se to může uskutečnit po vzoru ruské ropy, kdy přepravní kontrakt na sebe vezme evropská společnost. Druhá možnost je, že formálně k nám bude proudit ázerbájdžánský plyn, nicméně Rusko navýší dodávky do Ázebajdžánu,“ vysvětlil.
Přestože tato země je celkově velkým exportérem, současně ve velkém ruský plyn dováží. Dodávky ruského plynu využívá podle Gavora k tomu, že navyšuje export vlastního plynu.
Pokud by ruský plyn skutečně do Evropy přestal přes Ukrajinu proudit, znamenalo by to zvýšení ceny pro spotřebitele.
„To, že by plyn zdražil, je jisté. Protože nabídková strana by poklesla o desítky miliard kubíků ročně. EU spotřebovává ročně asi 400 miliard kubíků, takže by šlo o výpadek v rozsahu asi pěti procent, což by bylo docela citelné,“ uvedl.
Čeští dodavatelé by podle něj v případě přerušení dodávek přes Ukrajinu moc nemuseli měnit obchodní kontrakty a posílil by se dovoz ze severozápadního směru.
„Místo abychom dokupovali od Slovenska, Maďarska nebo Rakouska, dostali by se do obtížné situace sousedé, kteří by museli rychle nahrazovat objem obchodních kontraktů. Najednou by se od nich zvýšila poptávka, která by hnala ceny nahoru. Působilo by to stejně, jako kdyby byl výpadek LNG z druhého směru,“ dodal Gavor.