Hlavní obsah

Dotace na firemní elektroauta jsou už zpola rozebrané

Dotace až 200 tisíc korun na elektromobil či až 300 tisíc korun na elektrickou dodávku nebo vůz na vodík podnikatele lákají. Od březnového spuštění překročil počet žádostí tři tisíce, ze dvou miliard korun na dotace už zbývá menší polovina. Tesla a Volvo vedou před vozy značek Škoda a Volkswagen.

Článek

„Od spuštění jsme přijali celkem 3289 žádostí. Z tohoto počtu evidujeme 2663 podepsaných smluv a dalších 164 žádostí jsme schválili a jsou před podpisem smlouvy. V současné době máme v řešení 436 žádostí,“ řekla Novinkám Klára Vaníčková z Národní rozvojové banky, která program Záruka Elektromobilita vyřizuje. Jen jednotky žádostí o dotace banka odmítla.

Od spuštění programu požádali podnikatelé a firmy celkem o 3532 vozů. „Zarezervováno je aktuálně 54 procent zdrojů alokovaných pro tento program,“ dodala mluvčí Vaníčková.

Smart pracuje na nástupci svého ikonického městského modelu Fortwo

AutoMoto

Z uvedených žádostí měli podnikatelé a firmy největší zájem o Teslu (1680 žádostí), na druhém místě je Volvo (373) a poté Škoda (228).

Úvěry a dotaci pomáhají vyřizovat poskytovatelé úvěrů, tedy komerční banky a další finanční instituce. Například Volkswagen Financial Services mají momentálně uzavřených téměř 700 smluv.

„U nás vede značka Škoda s modelem Enyaq 50 Tour. Druhý nejoblíbenější elektromobil je Volkswagen ID.7 Pro People. Průměrná financovaná hodnota je 609 tisíc korun,“ sdělila za firmu Kateřina Picková.

Zánovní elektromobil stojí v případě Škody či Tesly okolo milionu korun, některé asijské značky o něco méně. Například Hyundai nyní inzeruje elektrický model Ioniq 5 s dotací za cenu kolem 600 tisíc korun.

Tesla zdvojnásobila prodej

Program představuje vůbec první výraznou státní podporu nákupu aut. Před patnácti lety se sice chystalo takzvané šrotovné, a to i pro běžné zákazníky, ale to se po schválení Sněmovnou na rozdíl od sousedních zemí nikdy nespustilo.

Základní podmínkou nyní je mít na auto úvěr nejméně ve výši 300 tisíc korun, na který pak rozvojová banka poskytne záruku do 70 procent. Auto může mít firma nebo podnikatel už objednané i s uhrazenou zálohou. Doplatek ale musí být uhrazen ze zaručeného úvěru s březnovým či pozdějším datem.

Po prokázání vlastnictví vozu pak žadatel dostane proplacenou dotaci.

Přehled značek a počet žádostí
ZnačkaPočet žádostí
Tesla1680
Volvo373
Škoda228
Volkswagen210
BMW161
MG156
Hyundai99
KIA66
Mercedes66
Toyota58
Ford42
Renault36
BYD33
Dacia32
Fiat28
Peugeot25
Citroen20
ostatní112
Zdroj: NRB, k 24. 7. 2024

Podporována jsou osobní auta s cenou maximálně 1,5 milionu Kč, dodávky či vodíkové vozy až do 2,5 milionu korun. Auto může být půl roku staré s nájezdem do šesti tisíc kilometrů.

Žádosti má banka přijímat do konce září příštího roku, vypadá to ale, že peníze vyčerpá dřív. V programu je 1,65 miliardy korun na pořízení aut a 300 milionů na dobíjecí stanice k nim.

Program je financovaný z evropských peněz v rámci Národního plánu obnovy. Na dotace nemají nárok všechny firmy, neuspějí například ty ze zbrojního průmyslu či provozovatelé kasin, ale ani autodopravci či zemědělští výrobci.

Podle Svazu dovozců automobilů bylo v Česku v prvním pololetí registrováno 1713 vozů Tesla. To je víc než dvojnásobek oproti předchozímu roku, kdy to bylo 787 vozů. Prodeje u Tesly se prakticky shodují s počtem žádostí o dotaci. Podobně si vede Volvo.

Elektromobil Xiaomi je ještě rychlejší, SU7 Ultra má 1548 koní

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám