Hlavní obsah

Dotace na e-auta: experti mají výhrady

Nápad ministra práce a teď i ministra životního prostředí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dotovat lidem nákup ekologicky čistých automobilů přijímají odborníci a ekonomové zatím spíše skepticky. Záviset ale podle nich bude především na parametrech, které by stát nastavil.

Foto: Jan Handrejch, Právo

BMW iX3. Ilustrační foto

Článek

S námětem na zavedení určité obměny někdejšího šrotovného přišel Jurečka minulý týden. Financovat by se podle něj mělo ze Sociálního klimatického fondu. Ten je určen na kompenzace související s přechodem na ekologičtější ekonomiku a Česko v něm může do roku 2032 vyčerpat téměř 1,74 miliardy eur, tedy okolo 42,6 miliardy korun.

„Předpokládá se, že pro ohrožené skupiny obyvatel by mohlo být jedním z nástrojů podpory šrotovné, tj. výměna za čistá vozidla, jehož parametry by se nastavovaly v návaznosti na spuštění celého systému podpory ze Sociálního klimatického fondu, a budeme o nich včas informovat,“ sdělil Právu Jurečka.

„Podpořte spíše firemní klientelu“

Ministr konkrétnější nebyl, a tak není jasné, zda by se podpora týkala pouze elektromobilů a vozů na vodíkový pohon, nebo třeba i hybridů. Tedy vozidel jezdících na alternativní i klasická paliva.

Jurečka navrhl zvýšit minimální mzdu o 1100 Kč

Domácí

V Česku zatím žádná podpora ani dotace na nákup elektromobilu pro soukromé osoby neexistuje, žádat o ni může pouze veřejná správa, příspěvkové organizace, vysoké školy či výzkumné instituce. Začátkem roku se plánovaly dotace na elektroauta pro firmy, ministerstvo průmyslu však tento záměr dosud nedotáhlo.

„Zatím nejsme s tímto (Jurečkovým) návrhem obeznámeni, a proto jej nebudeme komentovat,“ řekl k tomu Stefan Fous z ministerstva financí, které by zřejmě mělo v tomto směru jedno z hlavních slov.

Podobně se vyjádřila i největší automobilka Škoda Auto. „Obecně podobné návrhy vítáme, nicméně klíčovou informací je v tomto ohledu to, jakou výši, formu a délku trvání podpora bude mít. Krátkodobé programy mají totiž dle naší zkušenosti negativní dopad na celkový trh a podíl ekologických vozidel na trhu výrazně nezvýší,“ sdělil Právu Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech.

Tyto programy mají podle něj po svém skončení naopak za následek snížení prodejů. „Doporučujeme tedy spíše zvážit podporu nákupu ekologických vozidel pro firemní klientelu s délkou trvání minimálně dva až tři roky, tak aby byl vytvořen sekundární trh s ojetými vozy, jenž může následně usnadnit nákup takových vozů i pro privátní zákazníky,“ dodal Saitz.

Podpora by podle něj měla mít formu daňových úlev, ať už jako snížení či odpuštění DPH, nebo jako daňové odpočty spojené s nákupem vozidla.

Podle ekonoma Štěpána Křečka z BH Securities by pak bylo důležité nastavení parametrů, aby Česko nedopadlo podobně jako Německo před třinácti roky. „Německým šrotovným se tehdy dotoval český průmysl,“ varoval Křeček před scénářem, kdy by se uměle nastavila poptávka po typech automobilů, které se většinou vyrábějí v zahraničí.

Elektromobil Kia EV6 má ceny pro český trh, začíná nad milionem

AutoMoto

Podle Miroslava Nováka, ekonoma společnosti Akcenta CZ, jsou dotace možností, jak v následujících letech podpořit prodeje elektromobilů. „Ale profitovala by z toho pravděpodobně především vrstva lidí s vyššími příjmy,“ upozornil Novák.

„Dovedl bych si osobně představit lepší zacílení těchto prostředků, třeba na zateplení budov,“ dodal.

Ministerstvo životního prostředí podle svého bývalého šéfa Richarda Brabce (ANO) již v letech 2016 a 2017 nabízelo automobilkám, aby šly se státem do společného projektu, podobně jako v Německu, kdy část dotace dává stát a část přímo automobilky, třeba v podobě tzv. šrotovného čili příspěvku na odstavení starých vozů. Jenže automobilky to odmítly a státní dotační program by nebyl efektivní, hodnotil v minulosti Brabec. Umožnil by totiž podle něj „získat elektromobil jako druhé nebo třetí auto bohatším domácnostem, ale ti, co na nové auto nemají, by ani s dotací na koupi elektromobilu nedosáhli“.

Německá zkušenost

Elektroauta jsou obecně dražší než vozy stejné třídy se spalovacími motory. Ceny nejlevnějších elektromobilů se pohybují kolem 700 tisíc korun. Vůbec nejlevnějším elektromobilem na českém trhu je vůz Dacia Spring Electric s cenou od 511 900 Kč.

Dotace na nákup elektromobilu poskytuje už několik let například Německo, a to ve výši až 6000 eur (146 tisíc Kč) na vůz. Podle agentury Reuters ale nyní Berlín uvažuje o omezení a výhledově i ukončení této podpory. „Elektrická auta jsou stále oblíbenější a v dohledné budoucnosti už nebudou potřebovat vládní dotace,“ prohlásil v létě ministr hospodářství a ochranu klimatu Robert Habeck.

Anketa

Pořídili byste si elektromobil, pokud by na něj byla dotace?
Pořídím si ho i bez dotace
3,9 %
Určitě ano
4,9 %
Záleželo by na výši dotace
24,8 %
Ne
66,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2357 čtenářů.

Baterie elektromobilů s věkem znatelně degradují, hlásí britské výzkumy

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám