Článek
Přípravu zkomplikoval bažinatý terén, takže se řidiči po úseku projedou zřejmě až v roce 2026. Vytížená silnice E55 u Nažidel, kterou má dálnice nahradit, se před 19 lety nechvalně zapsala do historie nejtragičtějších nehod, havárie autobusu si vyžádala dvacet životů.
Patnáct let od nehody autobusu u Nažidel. Bylo to jako ve válce, vzpomíná lékař
Uvedená část dálnice D3 bude pro stavbaře ze všech úseků na jih od Českých Budějovic nejnáročnější, vyrostou na ní mimo jiné dvě mostní estakády.
Jak Právu popsal mluvčí ŘSD Jan Studecký, projektant stavby si vyžádal dodatečný geologický průzkum, aby si ověřil některé propočty a odhady.
Na jihu pokrok, v Posázaví zásek
„Část průzkumu se týkala nepřístupných lokalit. Pro provedení doplňkového geologického průzkumu bylo nutno zbudovat přístupy – provizorní komunikace – pro vrtnou techniku, neboť tyto lokality se nacházejí v bažinatých, svažitých terénech v lese,“ uvedl mluvčí.
Přístupové cesty se musely nechat naprojektovat a bylo nutné vyřídit povolení. Celkem se budovaly přístupy na 23 míst v délce 3,5 kilometru. Ten poslední skončil v létě, a tak i průzkum je teď už ukončen.
Stavba dálnice Posázavím naráží na tuhý odpor
D3 k Nažidlům by se tak měla začít stavět podle průběhu výběrového řízení ve druhé polovině příštího roku. Dálnice D3 se staví už více než 30 let a termín jejího dokončení se mnohokrát posouval, což je v Česku obvyklý jev i u dalších důležitých dopravních staveb.
Nyní řidičům svítá naděje, že za pár let projedou jihem Čech směrem na Šumavu či do Rakouska rychleji po dálnici. Ve výstavbě jsou aktuálně tři úseky D3: Úsilné–Hodějovice, Hodějovice–Třebonín a Třebonín – Kaplice-nádraží.
Poslední čtyřkilometrový úsek D3 Nažidla – Dolní Dvořiště, státní hranice by se měl začít stavět v roce 2024 a dokončit v roce 2026, stejně jako navazující úsek.
U středočeské části D3 od Prahy přes Posázaví narážejí silničáři na odpor místních sdružení, obcí a ekologů.
Termín zahájení stavby plánovaný za čtyři roky je nejistý. To, že trasa povede Posázavím, nicméně rozhodl začátkem roku po letech sporů Nejvyšší správní soud. Podle zatím posledního odhadu ministerstva dopravy by celá D3 měla být hotová do roku 2030.