Článek
Město tento týden odevzdalo stavebnímu úřadu dokumentaci pro územní řízení, stavět by se podle harmonogramu mohlo začít v roce 2028 a stavba má trvat deset let.
Chybějící úsek okruhu bude měřit 10,3 kilometru, z toho větší část povede v tunelech. Vedení Prahy nechalo v roce 2019 přepracovat původní projekt dostavby, proti dřívějšku povede tunely namísto 4,2 kilometru 8,5 kilometru trasy.
Původní odhad nákladů upraveného projektu byl 52 miliard korun, výrazné zvýšení ceny je podle projektanta firmy Satra Pavla Šourka dáno inflací a dodatečnými úpravami a rozšířením plánů.
Stát chce začít výkup pozemků pro Pražský okruh
Projektanti odevzdali ve středu na magistrátní stavební úřad rozsáhlou stavební dokumentaci pro územní řízení. Úředníci ji tak mohou začít prostudovávat předtím, než začne řízení. K tomu podle Šourka zatím schází několik posledních stanovisek, například upravené stanovisko vlivu stavby na životní prostředí a nutná změna územního plánu. Ta by podle primátorova náměstka Petra Hlaváčka (za TOP 09) měla být schválena zhruba za rok.
Peníze od státu
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že s ohledem na budování metra D bude v době předpokládaného zahájení stavby vnitřního okruhu v roce 2028 město zcela jistě potřebovat peníze od státu. Dodal, že o tom mluvil s ministrem dopravy Martinem Kupkou a ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (oba ODS).
„S oběma jsme se shodli na tom, že toto je stavba, kterou nebudou využívat pouze Pražané, takže je logické, aby finančně pomohl městu stát tak, jako je to běžné v jiných městech v Evropě, ale koneckonců také v Brně,“ řekl primátor.
Úsek Pražského okruhu u Běchovic získal pravomocné územní rozhodnutí
Dodal, že s ohledem na poměrně vzdálený termín zahájení stavby jde zatím pouze o deklaraci. Pokud jde o míru spolufinancování státem, měla by být co nejvyšší, i když primátor nepředpokládá, že by stát dostavbu zaplatil celou.
„Cokoliv nad 50 procent by byl velký úspěch,“ řekl. Doplnil, že úprava projektu sice přinesla zvýšení ceny, ale bylo to podle něj nutné, protože původní povrchová varianta by znamenala mnohem komplikovanější povolování stavby, což by ve výsledku kvůli zdržení bylo ještě dražší. „Jsem přesvědčen, že to, že ten okruh půjde pod zem, ve skutečnosti vyjde levněji,“ řekl Hřib.
Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.