Článek
„Čekáme na pokyn k zahájení stavebních prací a předání staveniště. Termín je na ministerstvu dopravy a koncesionáři,“ řekla Právu Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia, jež bude mít práce na starosti.
Eurovia patří do skupiny Vinci, která spolu s další francouzskou firmou Meridiam tvoří konsorcium DIVia. Toto konsorcium zvítězilo v soutěži
v pilotním tuzemském PPP projektu spolupráce státu a soukromého sektoru. Jde o ostře sledovaný projekt, do něhož ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) vkládá velké naděje, jelikož by se měl stát vzorem i pro další dopravní stavby.
Vybudovat se má nový, 32 kilometrů dlouhý úsek D4, který následně bude DIVia 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Stát jim v pravidelných splátkách zaplatí dohromady 30,5 mld. Kč a nakonec dálnici převezme. První měsíční splátku by měl stát platit v listopadu 2024 za předpokladu, že nejpozději měsíc předtím se všechny nově dokončené úseky najednou otevřou.
Stavba D4 formou PPP podepsána
Stát uzavřel smlouvu s DIVia s velkou pompou v únoru hned poté, co se vládní koalici podařilo projekt urychleně protlačit Sněmovnou. Ale ohlášené březnové zahájení stavby nepřišlo. Podle ministerstva to přesto prodlení nezpůsobí.
Stavbaři jsou připraveni
„Nyní probíhá ze strany koncesionáře za účasti ministerstva dopravy plnění všech odkládacích podmínek koncesionářské smlouvy. Ke dni splnění všech odkládacích podmínek bude provedeno i tzv. finanční uzavření, tj. finální zesmluvnění všech úvěrů pro financování stavby,“ řekl Právu mluvčí resortu František Jemelka.
Zjednodušeně řečeno, jde o úvěry od bank, které konsorcium potřebuje pro financování výstavby. „Koncesionář má ze smlouvy na dosažení finančního uzavření tři měsíce od podpisu, tj. formálně až do 15. května, nic tedy není ve formálním prodlení,“ prohlásil Jemelka.
PPP projekt na D4. Sněmovna schválila finanční závazek státu za výstavbu
Koncesionář se podle jeho slov snaží vše provést ve vlastním zájmu rychleji. „Věříme, že se mu to co nejdříve povede. Přesný termín uzavření a předání stavby tedy nyní ještě není možné stanovit,“ podotkl mluvčí, ačkoliv v dřívější tiskové zprávě uváděl, že všechny kroky směřují k finančnímu uzavření k datu 17. března.
Jak Právu sdělil Christian Biegert, zástupce DIVia pro projekt D4, konsorcium se snaží vše maximálně urychlit. „Finanční uzavření by mělo být dokončeno příští týden,“ doplnil. Eurovia nicméně podle Štočkové ještě před předáním staveniště zahájila v březnu přípravné práce. Především šlo o odstraňování zeleně, jež se musí provádět v době vegetačního klidu.
„Jsme připraveni technicky i lidsky, dostaneme-li od ministerstva, potažmo koncesionáře pokyn, práce zahájíme. Výstavba se rozběhne na celé stanovené trase,“ ujistila Štočková.