Hlavní obsah

Dopravní podnik dává k opencard pro jistotu i papírovou jízdenku

Novinky, Alex Švamberk, toh
PRAHA
Aktualizováno

Opencard měla být jízdenkou pro 21. století. Technologický zázrak se však nekoná. S kartou totiž cestující fasuje i papírovou jízdenku. Pro případ, že by chip na kartě čtečka v rukou revizora nebyla schopna přečíst. V tom případě cestující vytáhne papírovou jízdenku s nápisem "náhradní jízdní doklad", vyplní do ní číslo své opencard a označí ji ve strojku.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Vydávání jistících jízdenek tak naznačuje, že samotný dopravní podnik a hlavní město Praha nevěří ve funkčnost systému. Obětí je ovšem cestující, jenž se tak ocitá v podobné situaci jako člověk z vtipu, který si s loupačem na brambory raději měl koupit i škrabku.

Nyní kromě karty musí mít mezi doklady i kousek obyčejného papíru, případně jej vyplnit, cvaknout a 24 hodin na něj jezdit. Do té doby by měl dostat novou fungující kartu.

Mluvčí projektu opencard Martin Opatrný se však brání a tvrdí, že problémy zatím nenastaly. "Neočekáváme žádné problémy se systémem. Je to jen pojistka, kdyby se něco stalo," řekl Opatrný Novinkám.

Že s sebou cestující musí nosit náhradní doklad, potvrdila i pracovnice v budově pražského DP Na Bojišti v místě, kde se opencard nabíjí. Už ale nevysvětlila, co se stane, když se pomačká a strojek ji nebude schopen označit. Pobyt kousku papíru mezi doklady či v peněžence, jej přitom za nějaký čas změní k nepoznání.

O možnosti, že by doklad vydal teprve revizor, který problém zjistí, DP neuvažuje.

Problémy s výdejem

S projektem jsou problémy už od chvíle, kdy se k němu DP připojil. Vydávání se pozdrželo kvůli velkému zájmu Pražanů. Lidé vyřizování nechali tradičně na poslední chvíli, s čímž se dalo počítat.

Kdo využil nabídky a nechal si poslat upozornění, že karta už je hotová a může si ji vyzvednout, čeká marně. Selhal systém posílání vyrozumění na e-mail i SMS na mobilní telefon. Uvedly to dvě pracovnice, vydávající opencard v Praze v Korunní ulici.

Mluvčí však tvrdí, že žádné problémy nejsou a systém neselhal. Podle Opatrného mohou být v případě pozdního doručení karty chyba na straně cestujících, kteří mohli špatně zadat svoji adresu. Navíc je prý datum vydání uvedené na formuláři prý jen orientační.

Místo jména kód

Přezíravý přístup magistrátu k občanům se odráží i ve způsobu komunikace. Při jakýchkoli problémech se musí člověk hlásit jakýmsi osobním identifikačním kódem, označovaným zkratkou PIC. "No tě pic," uklouzne asi leckomu, kdo se podívá na kód, jímž se má hlásit, když s kartou něco potřebuje. To číslo si těžko kdo zapamatuje, takže mu nezbude než je nosit s sebou. Ono vypadá asi takto: 9f01abFR8N.

Opatrný připouští, že v případě problémů je skutečně nutné se hlásit kódem. Pokud ho cestující nemá, tak musí využít číslo smlouvy. "Je to podobné jako v bance, kde je nutné mít k přístupu na účet identifikační údaje," tvrdí Opatrný.

Jenže v bance v případě ztráty čísla účtu stačí občanský průkaz. Na to je však opencard krátká. Podle Opatrného nelze cestující podle jména dohledat. Zřejmě si tak bude muset udělat novou kartu. Nestačí tedy, když přijde a řekne, že se jmenuje tak a tak a ztratil kartu. Musí znát kód.

Že mají lidé jména, organizace a úřady rády zapomínají. V Praze je jistě hodně Janů Nováků, ale na žádosti se vyplňuje i datum narození. A z těchto dvou údajů by mělo být možné celkem snadno identifikovat individuální uživatele.

Člověk si pak může s opencard připadat jako ve vězení, kde mu právě přidělili číslo, pod kterým se musí hlásit.

V pátek Opatrný v reakci na článek pro Novinky uvedl, že kód bude potřeba jen pro případ zablokování karty. V průvodním dopise to není uvedeno, ale už se pracuje na nápravě.

Výběr článků

Načítám