Článek
Systém obchodování s povolenkami se podle víkendové dohody nyní bude vztahovat i na vytápění a na silniční dopravu, neunikne mu ale ani námořní doprava.
Unie zároveň zrychlí tempo, jakým firmy z různých odvětví budou muset snižovat škodlivé emise. Do konce desetiletí by je měly sektory zahrnuté do povolenkového systému snížit o 62 procent proti hodnotám z roku 2005, kdy evropský blok emisní obchodování zavedl. Ekonomické dopady přechodu na čistší energetiku má spotřebitelům pomoci mírnit nově zřízený klimatický fond.
„Neznáme konečné detaily, jak by systém povolenek v dopravě fungoval, ale rozhodně by neměl být pod vlivem spekulantů jako povolenky v energetice. Upozorňujeme na to, že nástup musí být pozvolný a zejména u velkých vozidel musí být k dispozici funkční alternativy. Změna nesmí být provedena tak, že způsobí závažné rozkolísání oboru,“ podotkl Felix.
Evropa by se také podle Česmadu měla vyvarovat vícenásobné penalizace silniční dopravy, kdy jsou v jednotlivých zemích odlišné mýtné sazby a omezuje se úvěrování pro dopravce s konvenčními vozidly.
„Peníze zaplacené za emisní povolenky v silniční dopravě by se měly beze zbytku vrátit do silniční dopravy. A upozorňujeme i na to, že se na trhu v EU potkávají místní dopravci s dopravci z třetích zemí, kteří by si vozili palivo bez zatížení povolenkami,“ dodal mluvčí Česmadu.
Zdraží i teplo
K novince v systému emisních povolenek se vyjádřilo i Teplárenské sdružení ČR. To se domnívá, že zpřísnění fungování tohoto trhu nejspíš zvýší ceny povolenek, což se následně promítne i do cen tepla v Česku.
„Vzhledem k výraznému přitvrzení cílů očekáváme růst ceny povolenky, což se bude promítat do cen tepla,“ řekl ředitel sdružení Martin Hájek, podle kterého rozšíření systému prodeje emisních povolenek i na vytápění budov zároveň srovná situaci na energetickém trhu.
Ceny emisních povolenek v očekávání přísnějších pravidel už letos vystoupily na rekordních 99,22 eura za tunu. V pátek se cena termínových kontraktů na povolenky v Amsterodamu pohybovala těsně nad 83 eury za tunu, což je více než pětinásobek ve srovnání s cenou před pěti lety.