Hlavní obsah

Dopravci s registrací do nového mýta moc nespěchají. Mate je i spor o tendr

Novinky, tov

Do nového systému satelitního mýtného, který začne platit za deset dní, by se mělo registrovat celkem 458 tisíc nákladních vozidel. Necelá polovina ještě chybí. Začátkem prosince proto hrozí na hraničních přechodech až 40kilometrové kolony, uvedl ve čtvrtek šéf Czech Toll Matěj Okáli. S kolonami počítají i dopravci sdružení Česmad, situace ale podle nich nebude tak dramatická.

Foto: Czech Toll

Takhle vypadá nová palubní jednotka pro mýtné

Článek

Do nového systému se registrovalo 251 tisíc vozidel, chybí asi 207 tisíc. Většina velkých tuzemských dopravců už auta registrovala, chybí hlavně menší a zahraniční dopravci.

Řidiči potřebují za sklem nové mýtné palubní jednotky, jinak jim hrozí pokuty. Kvůli registraci a přebírání palubních jednotek podle analýzy Czech Toll na některých místech u hraničních přechodů vzniknou dlouhé kolony a čekací doby na výdej jednotek se mohou natáhnout i na desítky hodin.

Okáli jako příklad zmínil třeba hraniční přechod ze Slovenska do ČR Lanžhot na Břeclavsku a hraniční přechody v jeho okolí. Firma slíbila o vývoji dopravní situace rychle informovat, použije i drony.

Nový mýtný systém založený na satelitní technologii začne na stávajícím rozsahu zpoplatněných silnic platit od neděle 1. prosince.

Mýtné brány na dálnicích do šrotu nejdou, budou měřit rychlost

Ekonomika

„Pokud vyjedou řidiči na zpoplatněnou komunikaci bez nové palubní jednotky – byť například s úmyslem pořídit si jednotku a mýtné doplatit – hrozí jim v případě odhalení tohoto přestupku bloková pokuta až 5000 korun, ve správním řízení pak až 100 tisíc korun. Stejný postih pak hrozí i provozovateli vozidla,” řekl Novinkám mluvčí Czech Toll Miroslav Beneš.

Generační obměna mýtného systému podle něj nepočítá s žádným „obdobím hájení“. Dodal, že dopravci o povinnosti výměny jednotek vědí a měli na její splnění 10 týdnů.

Na poslední chvíli

„Je pravděpodobné, že nějaké problémy vzniknou, ale nevidíme to tak dramaticky, že by měly někde stát čtyřicetikilometrové fronty. Ostatně všechna zahraniční auta, která by se měla zaregistrovat, nepřijedou do republiky najednou v jednom dni,” řekl Novinkám Martin Felix, mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad.

Dopravci ze sdružení jsou podle něj o chystaných změnách informováni, informovali i partnerská sdružení v okolních státech.

„Menší dopravci jsou zvyklí řešit vše za pochodu a jsou většinou plně zaměstnáni svým byznysem, takže někdy to opravdu nechávají na poslední chvíli, jsou ale o to flexibilnější. Nicméně je třeba přiznat, že do procesu přechodu k novému sytému vnesly poněkud zmatek informace o nejistotě ohledně platnosti výběrového řízení,” dodal Felix.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v září zakázal plnění smlouvy na nový mýtný systém mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll/SkyToll. Zákaz ale začne platit až rok po právní moci rozhodnutí úřadu. Ta zatím nenastala, stát podal rozklad. Roční odklad antimonopolní úřad stanovil s ohledem na veřejný zájem - aby bylo mýto vybíráno nepřetržitě.

Nové krabičky za sklem

Jak změna v praxi funguje? Dopravce potřebuje novou palubní jednotku, tzv. OBU. Kauci za palubní jednotku stanovil stát na 2 468 korun. Dopravci si ji po registraci přes internet mohou objednat poštou, nebo pořídit na více než dvou stovkách obchodních míst na čerpacích stanicích nebo regionálních pobočkách Hospodářské komory ČR. Tam se mohou objednat na konkrétní čas, aby nemuseli čekat fronty. Nově Czech Toll přidal i několik mobilních registračních a výdejních míst, které přesune tam, kde budou nejvíc třeba.

Dopravci také budou vracet původní palubní jednotky Kapsche, za které dřív platili zálohu. Síť obchodních míst starého i nového provozovatele se překrývá přibližně z 80 procent, na těchto místech tedy lze vrátit starou i pořídit novou palubní jednotku.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám