Hlavní obsah

Dopravci kvůli mýtu zdražují

Právo, Jiří Novotný
Praha

Mýtné se v Česku od 1. ledna rozšířilo o dalších 868 kilometrů silnic první třídy a tím se silniční dopravě zvedly náklady. Dopravci na to hodlají reagovat zdražením svých služeb.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Například kamion druhé nejekologičtější kategorie Euro 5 zaplatí nyní za průjezd zpoplatněnou silnicí první třídy 2,15 koruny za kilometr. V případě trasy Plzeň – České Budějovice, která měří 112,5 km, to znamená navíc 242 Kč a za cestu z Prahy do Kolína 70 Kč. Toto zvýšení daňové zátěže, čímž je i mýtné, se pochopitelně objeví na faktuře pro konečného zákazníka,“ upozorňuje generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Snaha o nižší sazby

Česmad chce proto ještě nyní v lednu jednat s ministryní financí Alenou Schillerovou (za ANO) o možnosti snížit aktuální sazby mýtného pro kamiony. Vyšší náklady dopravců se totiž mohou promítnout i do cen zboží v obchodech, což by státu nemělo být lhostejné.

Ministerstvo dopravy odhaduje, že rozšíření mýtného o zmíněných 860 kilometrů jedniček vynese státu ročně až 1,5 miliardy korun. Šéf tohoto resortu Vladimír Kremlík (za ANO) už dříve ujistil, že nejen mýtné sazby, ale ani dálniční známky až do dokončení modernizace dálnice D1 nezdraží. Rozhodně však nepředpokládá, že by se zlevňovalo.

V současné době je mýtným v ČR zpoplatněno už 1307 km dálnic a 1102 km silnic první třídy. V prosinci byl na dálnicích spuštěn satelitní mýtný systém, který vystřídal ten dosavadní mikrovlnný s branami.

Obavy z objíždění

Jak oznámil nový provozovatel mýtného, společnost CzechToll, za celý loňský rok se od kamionů a autobusů vybralo 10,946 miliardy korun. Z toho satelitní mýtné za prosinec vyneslo 724,541 milionu.

„Česká republika je první zemí na světě, která nákladnou mikrovlnnou technologii vyměnila za satelitní způsob výběru mýtného,“ zdůraznil mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš.

Příjmy státu z mýtného se tedy zvýší. Nejen dopravci, ale i kraje ovšem tak výrazné rozšíření zpoplatněných úseků kritizují. Zatímco dopravcům to zvedlo náklady, starostové se obávají, že kamiony budou silnice první třídy objíždět po okreskách, což ještě zhorší životní prostředí v obcích.

Související články

Výběr článků

Načítám