Článek
„Cena nafty roste v poslední době o koruny denně a postihuje silniční dopravce ihned a fatálně. Nemohou ani zčásti omezit svoji spotřebu jako individuální motoristé, ani okamžitě přenést vyšší náklady do ceny pro zákazníky,“ upozornilo sdružení.
Rostoucí ceny pohonných hmot se cestujících nedotknou. Chceme garantovat dostupnou dopravu
„Dnes sjednaná cena za přepravu už po třech dnech nepokryje ani náklady, protože mezitím zdraží distributoři o několik korun,“ podotklo.
Navzdory prudkému růstu cen nafty a benzinu okamžité zdražení jízdného ve veřejné dopravě zatím nehrozí. Dopravci mají s objednavateli, tedy většinou kraji, smluvně dohodnuto, že valorizace cen probíhá jednou ročně. Zvýšené náklady tedy nejspíš ponesou právě kraje.
Benzin už za 50 korun, vláda zváží strop
„Připravujeme schůzku s dopravci, na které se budeme bavit, jak situaci řešit. Ne snad že bychom teď zvyšovali v rozporu se smlouvami cenu v průběhu roku, ale pravděpodobně budeme vyplácet nějaké další zálohy,“ řekl Právu hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK).
„Potřebujeme dopravní systém udržet v chodu. Dovedu si představit, že zájem lidí o cestování veřejnou dopravou teď může vzrůst, protože na některých trasách se třeba už nevyplatí cestovat autem tak jako dříve,“ dodal. Ani třeba v Plzeňském kraji se jízdné na autobus nebo vlak zdražovat zatím nebude. Informaci potvrdil krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN).
Ropy je dost. Švagr vyzval prodejce, aby si bezdůvodně nenavyšovali marže
„Zvyšující se ceny pohonných hmot se cestujících určitě nedotknou. Větší náklady zaplatí kraj jako objednavatel služeb, ne lidé. Chceme obyvatelům garantovat dostupnou dopravu,“ řekl Čížek.
Podobně je tomu ve většině měst s MHD. „Samozřejmě že je to pro nás citelný zásah, ale zatím zdražení jízdenek nechystáme. Zrovna tak zůstanou beze změn i všechny spoje MHD,“ konstatovala mluvčí českobudějovického dopravního podniku Barbora Smudková.
Litr benzinu či nafty může stát i přes 55 korun, tvrdí ekonomové
Zdražení by se však mohlo dotknout některých komerčních spojů, které nejsou součástí veřejné dopravy, u nichž nelze vyloučit ani jejich úplné zrušení. „Jde o pár zejména turistických linek,“ sdělil Právu Dalibor Blaščok, manažer společnosti 3ČSAD, která provozuje dopravu na Karvinsku a Frýdecko-Místecku.
Hospodářská komora kvůli rostoucím cenám pohonných hmot v úterý navrhla, aby stát snížil jejich cenu prostřednictvím státního distributora paliv Čepro. Firma je jedním z největších velkoobchodníků s palivy v České republice a zároveň provozuje síť s 200 čerpacími stanicemi. Pokud by se snížila cena na stanicích Čepra, klesla by podle hospodářské komory i cena na okolních čerpacích stanicích.