Článek
V prvním letadle je místo pro 471 cestujících, nejúspornější verze se ale budou vyrábět až s 853 místy.
Kromě Singapur Airlines mají o superjumbo zájem například i australské Quantas a také dopravce Emirates Airlines. Ten jich dokonce objednal přes 40.
Některé firmy ale čekání nevydržely a objednávku zrušily. Například FedEx si rozmyslel odběr 10 letadel v nákladní verzi. Airbus posléze výrobu této verze zrušil.
Stroj je schopný bez mezipřistání letět až 15 000 kilometrů. Foto: REUTERS/Jean-Philippe Arles
Zákazníci za jedno letadlo měli původně zaplatit v přepočtu asi šest miliard korun. Konečná suma bude ale nižší, protože s Airbusem vyjednávají slevy kvůli dlouhému zpoždění dodávky. Čeká se, že zpoždění bude firmu stát až pět miliard eur. Dopravci totiž už se stroji počítali a místo nich museli najmout jiná letadla.
To bylo způsobeno především technickými problémy. Mechanici si dlouho lámali hlavu s tím, jak do letadla nasoukat desítky kilometrů kabelů.
Vedení firmy kvůli tomu nyní čelí podezření ze zneužití informací v obchodním styku. O zpoždění prý vědělo dříve a než vyšlo najevo, prodali jeho členové akcie firmy.
Charterová verze letounu bude schopná najedou přepravit až 853 lidí. Kliknutím na graf jej zvětšíte.
Společnost navíc nemá jisté, že bude mít s obřím letadlem úspěch. Neví se, jestli je vůbec po tomto druhu dopravy poptávka a letadla nejsou zbytečně velká. Mnoho dopravců se domnívá, že větší úspěch bude mít společnost Boeing, která vsadila s letadly Dreamliner na dopravu méně osob do menších měst.
Airbus A380
Airbus 380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 m a výšku 24,1 metru. V běžné úpravě má kapacitu 555 cestujících, ale chystá se i verze pro charterové lety s až 830 pasažéry. Jeho dolet je až patnáct tisíc kilometrů. Přijímat tak obří stroj dnes může ve světě zatím jen 37 letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.