Hlavní obsah

Dodavatel Applu hlásí průlom v technologii baterií

Japonská technologická společnost TDK tvrdí, že vyvinula celokeramický materiál pro baterie s pevným elektrolytem (solid-state battery), který zlepší výkon malých zařízení spotřební elektroniky. Chytré hodinky i bezdrátová sluchátka by se tak měly dočkat citelně delší výdrže na jedno nabití. O novém typu baterie s pevným elektrolytem se mluví také v souvislosti s automobilovým průmyslem, kde by mohl být průlomový při výrobě elektromobilů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Společnost TDK Corporation úspěšně vyvinula materiál pro CeraCharge, baterii s pevným elektrolytem nové generace s hustotou energie 1 000 Wh/l, což je přibližně stokrát více než hustota energie konvenčních baterií s pevným elektrolytem TDK,“ uvedla společnost, která dodává Applu baterie do iPhonů, v pondělí ve své tiskové zprávě.

Nové řešení baterie lze podle TDK uplatnit v malé spotřební elektronice, jmenovitě například v bezdrátových sluchátkách nebo chytrých hodinkách, kde může nahradit stávající knoflíkové baterie.

Nová baterie s pevným elektrolytem z celokeramického materiálu je na bázi oxidu s lithiovou anodou. Její vysoká schopnost ukládat elektrický náboj podle TDK umožní menší velikosti zařízení a delší provozní dobu, zatímco oxid nabízí vysoký stupeň stability a tím i bezpečnosti.

Na Harvardu vytvořili baterii, která slibuje dobití za 10 minut

AutoMoto

Bezpečnější a levnější baterie

Baterie s pevným elektrolytem jsou bezpečnější, lehčí a potenciálně levnější. Nabízejí lepší výkon a rychlejší nabíjení než současné baterie, které fungují na kapalných elektrolytech, podotýká list Financial Times (FT).

Průlom TDK je dalším krokem vpřed na cestě k technologii, o níž se odborníci domnívají, že může způsobit revoluci v ukládání energie. Zároveň ale stále čelí značným překážkám v masové výrobě, a to zejména u větších velikostí baterií, dodal FT. Keramický materiál je pro baterie větších rozměrů problematický, protože je křehčí, což pro výrobce baterií do elektromobilů i chytrých telefonů zatím představuje nepřekonatelnou překážku.

Experti z oboru se domnívají, že z dlouhodobého hlediska leží nejvýznamnější využití použití baterie s pevným elektrolytem právě ve výrobě elektromobilů, které by díky tomu měly delší dojezdovou vzdálenost. Japonské automobilky jsou předvojem snahy o komercializaci této technologie: Toyota usiluje o rok 2027, Nissan o rok později a Honda o konec desetiletí.

Robin Zeng, zakladatel a generální ředitel společnosti CATL, která je největším výrobcem baterií pro elektromobily na světě, už dříve FT v rozhovoru řekl, že baterie s pevným elektrolytem nefungují dostatečně dobře, protože postrádají trvanlivost a stále mají bezpečnostní problémy.

Společnost TDK proslula v 60. a 70. letech jako špičková značka kazetových pásek, s materiály a technologií baterií má dlouholeté zkušenosti. Na celosvětovém trhu s malokapacitními bateriemi, které se nacházejí v mobilních telefonech, má podíl 50 až 60 procent. Vzorky svého nového prototypu baterie chce klientům začít dodávat od příštího roku, poté by ráda přešla na sériovou výrobu.

Ferrari se pouští do výzkumu baterií pro elektromobily, vyrábět je ale nebude

AutoMoto
Související témata:
Baterie s pevným elektrolytem
TDK

Výběr článků

Načítám