Hlavní obsah

Dobití e-auta může vyjít dráž než benzin

Právo, Martin Procházka

Argumentem pro nákup elektromobilů, které jsou výrazně dražší než vozy s klasickým, tedy benzinovým nebo naftovým motorem, bývá mnohem nižší cena za ujetý kilometr. To však v reálu v mnoha případech neplatí.

Foto: Profimedia.cz

Dobíjecí stranice na elektromobil

Článek

Provozovatelé dobíječek, tedy většinou energetické společnosti, totiž rozlišují mezi tím, zda jste u nich registrováni, nebo ne. Pokud k libovolné veřejné nabíječce přijedete auto dobít, protože dochází baterie, stejně jako u klasických paliv, a nejste u provozovatele nabíječky registrováni, může vás dobití v přepočtu nákladů na jeden kilometr vyjít dráž než u aut na klasická paliva.

Třeba společnost ČEZ, která je s téměř dvěma stovkami dobíjecích stanic jejich největším provozovatelem v republice, nyní neregistrovaným zákazníkům účtuje platbu podle času stráveného nabíjením, a to 7,50 Kč za minutu u stanic s rychlým dobíjením. Již brzy se ale podmínky zlepší, neboť tito zákazníci budou platit nikoli podle minut, ale nabitých kWh. Neregistrovaný zákazník potom zaplatí za jednu kWh 9,50 Kč.

Místo osmiválce lze pod kapotu elektrického Mustangu schovat třeba krevety, ukazuje Ford

AutoMoto

Pokud porovnáme náklady na jízdu u benzinové Škody Citigo s její elektrickou verzí, dojdeme k překvapivému závěru. Škoda Citigo s litrovým motorem má průměrnou spotřebu 4,2 litru benzinu.

Při současné průměrné ceně 31,86 Kč za litr Naturalu 95 činí náklady na 1 km jízdy 1,34 Kč. Elektrická Citigoe iV má spotřebu kolem 15 kW na 100 km. Při ceně dobíjení 9,50 Kč za 1 kWh by tak jeden ujetý kilometr vyšel na 1,425 Kč, tedy dráž než u téměř dvakrát levnějšího benzinového modelu. Ten totiž v provedení Style vyjde na 247 900 Kč, zatímco elektrický model ve stejné úrovni výbavy stojí 479 900 Kč.

Zájem o elektrickou škodu je přitom významný. „Evidujeme přes tisíc zákaznických objednávek a předali jsme již přes 200 vozů,“ řekl Právu mluvčí Škody Auto Pavel Jína.

Lze elektromobilem ujet 2000 km na jeden zátah? Youtuber to zkusil

AutoMoto

Ještě dráž vyjde dobití pro neregistrované zákazníky při využití rychlého nabíjení

u E.ON, která provozuje kolem 50 nabíječek. Tam totiž platí za kWh 11 Kč u DC nabíječek a 13 Kč u superrychlých nabíječek. Při využití superrychlé nabíječky by tak ujetý kilometr se Citigoe iV vyšel na téměř 2 Kč.

Vedou řidiče k registraci

Registrovaným majitelům nabízejí provozovatelé mnohem lepší ceny. Ovšem znamená to pořídit si od nich čip a někde počítat i se stálou měsíční platbou. Pokud byste chtěli dobíjet podle okamžité potřeby, museli byste vzhledem ke stále řídkému „osazení“ dobíječek po republice pro výhodnou cenu mít u sebe čipy od všech provozovatelů.

Třeba E.ON nabízí EON Drive, kde má tři úrovně cen při dobíjení. Registrovaní zákazníci mají pomalé nabíjení AC, které zabere i několik hodin, za 3 Kč za kWh, rychlejší DC za 6 Kč za kWh a superrychlé dobíjení UFC za 9 Kč za kWh. Cena dobíjení pro registrované zákazníky navíc od ledna vzrostla u nabíjení u DC nabíječek na dvojnásobek z původních 3 korun a o polovinu u UFC z 6 na 9 Kč.

PRE, která má 79 nabíječek PREPoint, zase nabízí registrovaným zákazníkům za jednotnou cenu 3,03 Kč za kWh. K tomu se po překročení 120 minut nabíjení platí 0,24 Kč za každou další minutu dobíjení a také čtvrtletní poplatek za každý čip ve výši 36,30 Kč. Neregistrovaní zákazníci platí 1 Kč za minutu dobíjení. Dobití 15 kWh tak u PRE vyjde na 45 Kč, tedy na kilometr třikrát levněji než u benzinové verze.

Praha má nejdražší elektřinu z metropolí střední Evropy

Ekonomika

ČEZ nabízí neomezené dobíjení za měsíční paušál 545 Kč, za několik týdnů ale nabídne čtyři nové tarify. Ten s názvem Taxi bude stát 1750 Kč měsíčně a bude v něm 500 volných kWh, poté se bude platit 3,50 Kč za kWh. Tarif Obchodní cestující vyjde na 550 Kč měsíčně se 122 kWh zdarma a poté 4,50 Kč za kWh. Tarif Víkendový řidič bude stát 200 Kč měsíčně, je v něm 36 kWh zdarma a poté 5,50 Kč za kWh. Tarif Pay as you go bude bez měsíčního poplatku a kWh bude stát 7,50 Kč.

Od hodin po desítky minut

Rychlost nabíjení se u jednotlivých nabíječek výrazně liší. Střídavým proudem (AC) trvá nabíjení několik hodin, proto se vyplatí použít takovou nabíječku třeba u nákupního centra.

Rychlonabíječky se stejnosměrným proudem (DC) vyjde nabíjení baterie na 80 procent kapacity na více než desítky minut, superrychlé nabíječky potom dobijí baterii za dobu kratší než půl hodiny.

Anketa

Pořídili byste si elektromobil?
Ano
9,1 %
Ne
90,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2611 čtenářů.

Výběr článků

Načítám