Článek
Pro kunovickou společnost, jejímž vlastníkem je od roku 2022 česká firma Omnipol, jde o významný milník, donedávna dodávala AI letouny především do Ruska.
První dva letouny odstartovaly na cestu k novému zákazníkovi do Senegalu začátkem týdne. Čekala je přes pět tisíc kilometrů dlouhá trasa se čtyřmi mezipřistáními. V zemi nacházející se na západě Afriky žije téměř sedmnáct milionů lidí. Letouny budou létat v barvách tamního největšího státního dopravce Air Senegal.
O změně směřování prodeje kunovických strojů L-410 od ruského trhu do Asie a Afriky měli noví čeští vlastníci jasno už při nákupu AI, a to i v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině. Aircraft Industries byl totiž dlouhé roky ve vlastnictví ruského oligarchy a obchodníka Iskandera Machmudova.
Kunovického výrobce letadel Aircraft Industries koupil od ruského vlastníka Omnipol
Letouny L-410 jsou navíc ve výzbroji Armády ČR a dodávky náhradních dílů tak podle ministerstva obrany přestaly být potenciálním bezpečnostním rizikem kvůli tehdejší vazbě na Ruskou federaci.
„Je to důležitý krok v úsilí vlády oprostit nejen ozbrojené síly, ale i obranný průmysl od závislosti na Rusku,“ uvedla v minulosti ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Navíc hrozil úpadek společnosti, která na jihu Moravy zaměstnává více než tisícovku lidí.
Prodej letounů do Senegalu je pro leteckou výrobu v Kunovicích ekonomickou vzpruhou. „V loňském roce jsme pronikli s letouny na trhy ve Střední Asii, nově posilujeme také na trzích v Africe,“ potvrdil prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.
Kunovické letouny podle něj mají díky svým specifickým vlastnostem mnoho výhod. „Proto věřím, že Senegal bude dalším z mnoha spokojených uživatelů těchto legendárních strojů na africkém kontinentu,“ doplnil Podpěra.
Proti staršímu modelu L-410 UVP-E20 nabízí modernizovaná verze L-410 NG vylepšené letové parametry a provozní charakteristiky, modernější technologie a inovovanou avioniku. Má delší dolet a přepraví také o pět set kilogramů více nákladu. Dvojnásobně byl zvětšen také zavazadlový prostor.
Letoun je kompletně konstruován na Slovácku
Letoun je kompletně konstruován v Aircraft Industries, na jeho výrobě se podílí 617 českých firem. K výrobě jednoho stroje je potřeba třináct tisíc součástek, patnáct tisíc šroubů, patnáct tisíc metrů kabelů a 180 tisíc nýtů.
Kunovická letecká společnost má více než osmdesátiletou tradici letecké výroby. V současné době se zabývá vývojem, výrobou, prodejem a servisem letounů L- 410. Provozuje neveřejné mezinárodní letiště Kunovice a je zřizovatelem střední školy letecké.
Letoun L-410 je prvním typem letounu vyrobeným v původně státním podniku LET Kunovice. Svůj první let uskutečnil 16. dubna 1969. Celkem bylo vyrobeno zhruba 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha států světa. Jedná se o dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun, který je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti. Může operovat i z neupravené přistávací dráhy.