Hlavní obsah

Do Ostravy dorazily ekologické doubledeckery

Právo, Denisa Doležalová

Od 1. července měly v ostravském provozu jezdit dva ekologické doubledeckery, které speciálně pro město Ostravu vyrobili ve Španělsku. Kvůli pandemii se jejich výroba zdržela, ale nyní už čtyři metry vysoké modré dvouposchoďové autobusy dorazily do závodu společnosti Scania v Paskově na Frýdecko-Místecku, kde budou upraveny pro ostravskou veřejnou dopravu. Do ulic Ostravy by měly vyjet letos na podzim.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

Ostravské doubledeckery mají na sobě symboly Ostravy jako Novou radnici, vstup do zoo či siluetu Dolní oblasti Vítkovice.

Článek

„Půjde o první doubledecker v Česku, který bude jezdit v MHD na běžné lince. Náš dopravní podnik s nimi počítá na speciální výletní lince číslo 88, která propojí velké ostravské atrakce. Jde o spojení mezi zoologickou zahradou a památkově chráněnou Dolní oblastí Vítkovice,“ sdělila Právu mluvčí ostravského dopravního podniku (DPO) Karolína Rycková.

„Doubledeckery jsou navržené zcela dle ostravských požadavků. Mají klimatizované spodní podlaží s mechanickou plošinou pro invalidní vozík. Je zde i wifi připojení v obou patrech. Jsou poháněny plynem CNG, takže nebudou zatěžovat ostravské ovzduší. Mají prvotřídní vybavení,“ upozornil ředitel DPO Daniel Morys.

Mluvčí upozornila, že v paskovském závodě budou do autobusů ještě namontovány informační panely, ale také kamerové a odbavovací systémy. Do ostravských ulic by tak zřejmě mohly vyrazit v říjnu. „Linka číslo 88 s doubledeckery bude v provozu především o víkendech, prázdninách, ale také o českých a polských státních svátcích,“ upřesnila mluvčí DPO s tím, že přes pracovní dny bude možné si doubledeckery pronajmout například na školní výlet či bude nasazován na jiné linky.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

Nyní budou v paskovské pobočce firmy Scania upraveny pro ostravskou hromadnou dopravu. Montovat se bude kamerový a odbavovací systém, ale také informační panely.

Viktor Tamayo ze společnosti Scania upozornil, že autobusy pohání plynový motor, devítilitrový pětiválec. „Je tam výkon 320 koní a automatická převodovka ZF. Jde o osvědčenou kombinaci, která už je vyzkoušená v zahraničí. Podobné doubledeckery jezdí například ve Francii či ve Španělsku v MHD, ale také jako výletní,“ řekl Tamayo s tím, že firma věří, že pro ostravský typ provozu bude tento motor dostatečný. „A to výkonem i nízkými emisemi.“

Smlouva na výrobu doubledeckerů byla podepsána vloni v listopadu. Jejich výroba stála 28,6 milionu korun. DPO má vizi být v roce 2021 zcela bez dieselových motorů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám