Článek
„Prodej elektroaut byl do roku 2023 ve velké části EU výrazně povzbuzován dotačními programy, což deformovalo trend poptávky. Kdyby neexistovaly dotační programy, tak by byla reálná poptávka po elektrovozech v minulých letech nižší a nyní bychom se pravděpodobně bavili o jejím pozvolném růstu,“ sdělil šéf výroby nošovické automobilky. Upozornil, že cesta k naplnění emisních cílů EU je mnohem delší a složitější, než předpokládají legislativní limity.
„V současnosti je velká část dotačních programů omezena nebo zcela zrušena. Automobilky na sebe mohou přenést část nákladů a motivovat zákazníky výraznými slevami, což se děje, ale to není dlouhodobě udržitelné řešení. Navíc se bohužel nepodařilo část zákazníků přesvědčit o pozitivech elektromobility ať už z důvodů nedostatečné infrastruktury, vyšších pořizovacích nákladů, nebo ne úplně oprávněných obav z technologie samotné,“ vysvětlil Klíčník. Na mysli má například životnost baterie, dojezd nebo dobu nabíjení.
Nošovický Hyundai přeruší na den výrobu. Kvůli malému zájmu o elektroauta
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QM_9/hVYJN/hyundai-kona-electric-hyundai-kona-hyundai-kona-elektromobil.jpeg?fl=cro,0,213,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Loni vyrobil Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 330 890 aut. Podle plánu z toho mělo být 17 procent modelu Kona Electric. Nakonec to ale bylo jen 10 procent, což byl v absolutních číslech propad asi o 20 tisíc vozů. Ty musela firma nahradit modely Tucson a i30.
Z celkového počtu aut vyrobila automobilka 60,8 procenta vozů s pohonem na benzin a naftu, hybridní pohon mělo 22,8 procenta vozů a 6,4 procenta připadlo na plug-in hybridní auta.
Vyrábět pouze auta na elektřinu? To nepůjde
Letos plánují v Nošovicích vyrobit asi 295 tisíc vozů. Elektromobilů má být o 10 tisíc víc než loni. Téměř 43 tisíc elektromobilů bude představovat 14 procent výroby. A spolu s hybridy a plug-in hybridy mají elektrifikované vozy tvořit dokonce téměř polovinu produkce.
„Je to jen plán, konkrétní počty budou záviset na ekonomické situaci v hlavních odbytištích v Evropě a vývoji poptávky po elektrovozech,“ nastínil mluvčí HMMC Jan Rodek. Zásadní má být i to, jak se podaří skloubit poptávku zákazníků s přísnějšími emisními limity a zda, případně kdy dojde k úpravě legislativy týkající se limitů a sankcí za jejich neplnění.
EU zvažuje dotace na nákup elektromobilů
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kO7mGsr4fwCF45DTNCIaywE/732f/skoda-elroq.jpeg?fl=cro,0,99,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Nicméně v minulosti se nošovická automobilka netajila plánem vyrábět pouze auta s elektrickým pohonem. Ten ale nyní dostal trhlinu, a tak Hyundai musí svůj záměr poupravit.
„Nedá se říct, že měníme plán přestavby závodu. Vždy zahrnoval několik variant, mezi nimiž volíme ty nejlépe odpovídající situaci. V současné době můžeme vyrábět maximálně třicet procent čistě elektrických vozů,“ připustil mluvčí. Jedna ze zvažovaných variant podle něj opravdu počítala s tím, že závod bude vyrábět jen elektrická auta.
„Vzhledem k pozvolnějšímu růstu zájmu o čistě elektrická vozidle jsme zvolili variantu postupného navýšení kapacity, přestavbou se dostaneme až na padesátiprocentní kapacitu výroby elektroaut. Jinými slovy až každé druhé auto na naší lince může být čistě elektrické a ta budou doplněna vozy se spalovacím motorem,“ popsal mluvčí nošovické automobilky. Jak dlouho přestavba výroby potrvá, neřekl.
Elektroauta rovná se propouštění
Nošovický HMMC má zhruba 3100 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje u jeho přímých dodavatelů. Zástupci HMMC nezastírají, že pokud budou vyrábět jen auta s elektrickým pohonem, bude to znamenat propouštění.
„Když srovnáme počet zaměstnanců potřebných pro výrobu sto procent aut se spalovacím motorem a sto procent aut s elektrickým motorem, tak se bavíme o poklesu zaměstnanosti asi o deset procent,“ odhadl vedoucí výroby Klíčník. „A to je pokles jen v našem závodě. Pokud bych započítal i dodavatele motorů, převodovek, výfukových systémů a další, tak by byl pokles asi dvakrát větší,“ upozornil šéf výroby.